Digitální závislosti

Tyto lekce se týkají závislostí na sociálních sítích, na počítačových a jiných hrách, ale i bezpečného používání internetu a zásad sebeprezentace v online prostoru. S využitím našich materiálů se s žáky a žákyněmi můžete bavit o vlivu lajků na identitu, o pocitech při nadměrném hraní her či o tom, jak neustálá přítomnost telefonů ovlivňuje naše životy a vztahy.

Bezpečnostní prohlídka

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: S mobilem, nebo bez?

Bezpečnostní prohlídka

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: S mobilem, nebo bez?


Free device dinner / 2017 / 1 min. / titulky / 8—12 let 

Ve vtipném spotu skenují prarodiče vlastní děti a vnoučata, kteří právě přišli na večeři, jako při letištní kontrole s cílem zabavit jim mobily. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: S mobilem, nebo bez?

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad situacemi a místy, kam podle nich mobily nepatří. Přemýšlejí nad významem komunikace tváří v tvář a prostřednictvím hrané scénky se pokusí pochopit, jaké pocity může vyvolat nadměrné používání mobilů během osobní komunikace. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují význam přímé mezilidské komunikace,
  • rozlišují, že v některých situacích může být vhodné omezit používání telefonu,
  • uvažují nad pocity, které může vyvolat nadměrné používání telefonu během komunikace tváří v tvář.

Informační texty: Otázky a odpovědi (závislost na telefonu a nomofobie, jak omezit čas trávený s telefonem, přínosy komunikace tváří v tvář, generační rozdíly) 

Zavřít

V digitálním světě: Online hry

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Online hry

V digitálním světě: Online hry

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Online hry


#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 8—12 let 

Na internetu je mnoho her, které je možné hrát online a zdarma. Past některých z  nich spočívá v  tzv. integrovaných nákupech, tedy nabídkách nákupu herních bonusů, které ale odcházejí z  naší platební karty. 

Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Online hry

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k tomu, aby si uvědomili, co je na hraní online (video)her zábavné a poučné a co může být naopak problematické. Žáci formou písemného úkolu reflektují svoje oblíbené hry. Uvědomí si, že v hrách na internetu se utrácí nejen herní, ale i reálné peníze. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomí, že na internetu se platí jak herními měnami, tak reálnými penězi,
  • si uvědomí možná pozitiva i negativa hraní videoher,
  • se učí aspektům bezpečného chování na internetu.

Informační texty: Otázky a odpovědi (rizika spojená s užíváním internetu, pravidla užívání internetu, čas online) 

Zavřít

V digitálním světě: Závislost na internetu

45 min. / 9+
Doporučená aktivita: Závislost na internetu

V digitálním světě: Závislost na internetu

45 min. / 9+
Doporučená aktivita: Závislost na internetu


#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 9—12 let 

Svodům virtuálního světa, který je nám k  dispozici 24 hodin denně, je občas těžké odolat. Závislost na online hrách je stejně vážná jako kterákoli jiná a v  momentě, kdy zjistíme, že hraní negativně zasahuje do našeho života, je na čase problém řešit. 

Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Závislost na internetu

(9+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci v průzkumu zjistí množství času, který tráví online zábavou, a porovnávají svoje zvyklosti a nastavení hranic z rodin. Prostřednictvím aktivity a reflexe si uvědomí, že je potřeba hledat rovnováhu mezi realitou a pobytem ve virtuálním světě. Dozví se, že v krajním případě může nadměrné hraní vést až k závislosti. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se zamyslí nad přítomností digitálních technologií ve svých životech,
  • pochopí, že každodenní a dlouhodobý pobyt na internetu může vést až k závislosti,
  • zjistí, že zájem o technologie může být ve třídě různý.

Informační texty: Otázky a odpovědi (herní čas, základní druhy počítačových her, projevy závislosti na hraní her) 

Zavřít

Večeře bez mobilu

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář

Večeře bez mobilu

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář


Free device dinner / 2017 / 1 min. / titulky / 11—21 let 

Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost: místo naslouchání vlastním dětem, řešíme i během společného stolování pracovní emaily. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Mobil: pomocník i otrokář

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci v aktivitě reflektují, jaké pocity v nich vyvolává nadměrné používání mobilních telefonů během komunikace tváří v tvář. Následně ve skupinách sdílejí, jaká pozitiva a negativa jim těsné soužití s mobily přináší. 

CÍLE 

Žáci: 

  • jsou vnímavější k tomu, jaké pocity může vyvolat nadměrné používání mobilů,
  • během komunikace tváří v tvář si uvědomují, že „závislost“ na mobilech je celospolečenský fenomén,
  • vnímají pozitiva i negativa, která těsné soužití s mobilními telefony přináší. 

Informační texty: Jak na reflexi emocí po filmové projekci (proč je důležité pracovat po projekci s emocemi, základní metody reflexe, od reflexe k diskuzi) 

Zavřít

Holka z Instagramu

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Posedlost lajky

Holka z Instagramu

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Posedlost lajky


Het meisje van 672K / Marks Mirjam / Nizozemsko / 2016 / 18 min. / 12—21 let 

Patnáctiletou Annegiene baví fotit a snímky upravovat v mobilní aplikaci. Její instagramový účet sleduje více než 900 tisíc lidí. Jak ji to ovlivňuje?   

Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Posedlost lajky

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Dokument představuje Annegiene, patnáctiletou dívkou, která bývá nejšťastnější, když její fotografie na Instagramu získávají desetitisíce lajků. Žáci se v aktivitě ve skupinách zamýšlejí nad tím, jaká pozitiva a negativa jí Instagram přináší. Pokládají si také otázku, kde leží hranice mezi obohacujícím využitím sociálních sítí a závislostí. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují, že lidé mohou vystupovat na internetu jinak než v reálném světě,
  • znají pozitivní i negativní aspekty sociálních sítí,
  • se zamýšlejí nad nebezpečím závislosti na sociálních sítích. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální sítě, příležitosti a rizika na sociálních sítích, závislost na internetu) 

Zavřít

Holka z Instagramu

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Já a sociální sítě

Holka z Instagramu

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Já a sociální sítě


Het meisje van 672K / Marks Mirjam / Nizozemsko / 2016 / 18 min. / 12—21 let 

Patnáctiletou Annegiene baví fotit a snímky upravovat v mobilní aplikaci. Její instagramový účet sleduje více než 900 tisíc lidí. Jak ji to ovlivňuje?   

Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Já a sociální sítě

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci v aktivitě vyplňují dotazník, v němž poodhalují, jak vnímají sociální sítě a jak reflektují svůj vztah k nim. Zamýšlejí se také nad tím, jaká specifika má komunikace a sebeprezentace v tomto online prostředí. Zároveň si uvědomují, že sociální sítě mohou přinášet do jejich života jak pozitiva, tak negativa. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují rozdílnosti sebeprezentace online a offline,
  • reflektují svůj vztah k sociálním sítím,
  • vědí, že sociální sítě do života přinášejí pozitiva i negativa. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální sítě, příležitosti a rizika na sociálních sítích, závislost na internetu) 

Zavřít

Jak jsem vyhrál

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Být někým jiným

Jak jsem vyhrál

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Být někým jiným


I was a winner / Jonas Odell / Švédsko / 2016 / 14 min. / titulky / 13—21 let 

Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher. 

Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Být někým jiným

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci si prostřednictvím aktivity uvědomí, jaké jsou klady a zápory hraní počítačových her, diskutují o hranici mezi zdravým přístupem k hraní a závislostí. Reflektují svůj vztah k počítačovým hrám a k jednotlivým herním postávám a pochopí, že herní společnosti usilují o velkou prodejnost svých her. 

CÍLE 

Žáci: 

  • reflektují vlastní hraní a obecně trávení volného času na počítači,
  • uvědomují si klady a zápory hraní her a znaky závislosti,
  • chápou, že herní průmysl využívá mnohé nástroje k tomu, aby nás u hry udržel co nejdéle. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (internet a virtuální realita, počítačové hry, závislosti na počítačových hrách) 

Zavřít

Jak jsem vyhrál

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek

Jak jsem vyhrál

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek


I was a winner / Jonas Odell / Švédsko / 2016 / 14 min. / titulky / 13—21 let 

Cestu od hráčské vášně až k těžké závislosti vypráví skvostný animovaný dokument. Tři příběhy vyprávěné ústy hrdinů ze světa videoher. 

Přehrát film (14 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Hráčem na plný úvazek

(13+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení se nad tím, jaká je zdravá míra hraní počítačových her. V úvodu ve skupinách sdílejí, jaká jsou pozitiva a negativa hraní her, poté se seznamují se znaky závislosti na počítačových hrách. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují pozitiva a negativa hraní počítačových her,
  • znají znaky závislosti na hrách,
  • reflektují vlastní hraní, resp. obecně trávení volného času na internetu.

Informační texty: Otázky a odpovědi (internet a virtuální realita, počítačové hry, závislosti na počítačových hrách) 

Zavřít

Proč a jak klikáme

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Soutěž o pozornost

Proč a jak klikáme

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Soutěž o pozornost


What makes you click / Martijn Kieft / Nizozemsko / 2016 / 47 min. / titulky / 13—21 let 

Snaží se internetoví giganti maximalizovat své zisky podprahovým ovlivňováním našich rozhodnutí a získáváním si naší pozornosti na co možná nejdelší dobu? Jak je přimět k odpovědnosti a technologie vrátit do stavu, kdy v první řadě slouží svým uživatelům?

Přehrát film (47 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Soutěž o pozornost

(13+, 90 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení, jaké místo má mobilní telefon v jejich životě a jak je jeho každodenní užívání může ovlivňovat. Při práci s pracovním listem si s pomocí několika důležitých myšlenek z filmu lépe uvědomí, jak aplikace cílí na jejich pozornost a jak jsou prostřednictvím systému odměn manipulováni. 

CÍLE 

Žáci: 

  • uvědomí si, jaké má používání chytrého telefonu výhody a nevýhody,
  • dovedou kriticky zhodnotit aplikace, které nejčastěji používají,
  • uvědomí si, kolik času denně práci s chytrým telefonem věnují. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (personalizace obsahu na internetu, monitorování a analýza dat o uživatelích internetu, osobní údaje a práva uživatelů internetu) 

Zavřít

Proč a jak tiká TikTok

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co to s námi dělá?

Proč a jak tiká TikTok

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co to s námi dělá?


Proč a jak tiká TikTok / JSNS / Česká republika / 2023 / 7 min. / titulky / 12—21 let 

TikTok je aktuálně nejoblíbenější sociální sítí mezi dospívající generací. Jakou cenu platíme za její využívání? 

Přehrát film (7 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co to s námi dělá?

(13+, 45 min. včetně projekce) 

V aktivitě se žáci zamýšlejí nad krátkodobými a dlouhodobými dopady sledování různých typů videí, které se šíří na TikToku. Konkrétně tak žáci uvažují, jaké pocity v nich tiktoková videa krátce po zhlédnutí vyvolávají a jak může sledování podobného obsahu na TikToku postupně pozitivně i negativně ovlivnit jejich návyky, psychickou pohodu či duševní zdraví. 

CÍLE 

Žáci: 

  • uvědomují si, jaké pozitivní a negativní dopady může mít sledování různého druhu obsahu na TikToku,
  • vědí, jaký vliv může mít nadměrná konzumace obsahu na TikToku na psychickou pohodu jedince,
  • dokáží zreflektovat, jaký dopad má sledování videí na TikToku na jejich vlastní psychickou pohodu. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (možnost zneužití osobních dat na sociálních sítích, návykovost TikToku, internetové výzvy na sociálních sítích) 

Zavřít