Násilí na dětech

Násilí se nevyhýbá ani dětem, a proto může být ve škole užitečné vytvořit bezpečný prostor k debatě o tomto tématu. Lekce vám pomohou rozvinout s žáky a žákyněmi diskusi o právech dětí i o tom, jak se k dětem mohou a nemohu dospělí chovat. Skrze příběhy se žáci a žákyně dozví více o tématu, které je nepříjemné, ale nesmíme před ním zavírat oči.  

Komiks

30 min. / 12+
Doporučená aktivita: Jak by to mohlo být

Komiks

30 min. / 12+
Doporučená aktivita: Jak by to mohlo být


Komiks / National Society for the Prevention of Cruelty to Children / Velká Británie / 2002 / 1 min. / Titulky / 12—21 let 

Otec po příchodu z práce uhodí svého syna takovou silou, až chlapec spadne na zem. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Jak by to mohlo být

(12+, 31 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci zamýšlejí nad problematikou domácího násilí a jeho projevy. Seznamují se s tvorbou sociálního spotu, vypracují story board na dané téma. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují nepřiměřenost trestů, 
  • znají různé formy násilí páchaného na dětech,
  • dokážou na dané téma vypracovat story board. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (fyzické a psychické násilí na dětech, 

statistiky v ČR, jak se zachovat, když máme podezření) 

Zavřít

Modřiny

30 min. / 12+
Doporučená aktivita: Semafor práv

Modřiny

30 min. / 12+
Doporučená aktivita: Semafor práv


Modřiny / CounterAct / Velká Británie / 2001 / 1 min. / Titulky / 12—19 let 

Proč desetiletý Kevin nechodí na tělocvik? Stydí se za modřiny, jež mu po celém těle způsobuje jeho agresivní otec. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Semafor práv

(12+, 31 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci zamýšlejí nad právy dětí ve školním prostředí a nad dětskými právy obecně. Společně se pokusí definovat pět práv, která všichni považují za významná pro utváření spravedlivého, klidného a bezpečného prostředí ve třídě a ve škole. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují, jak problematika práv dítěte souvisí s každodenním životem,
  • znají práva dětí,
  • jsou vnímaví k porušování dětských práv. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (počty obětí týrání dětí v ČR, znaky chování týraného dítěte, rizikové faktory, které vedou k týrání dítěte v rodině) 

Zavřít

Ruská pohádka

115 min. / 12+
Doporučená aktivita: Na co nezapomenu

Ruská pohádka

115 min. / 12+
Doporučená aktivita: Na co nezapomenu


A Russian Fairytale / Nicloas Doldinger, Jake Mobbs / Velká Británie / 2013 / 73 min. / Titulky / 12—21 let 

Podle odhadů žije v Rusku několik milionů dětí bez domova. Výjimkou není ani město Perm. 

Přehrát film (73 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Na co nezapomenu 

(115 min. včetně projekce) 

Žáci si zapíšou scény, které na ně nejvíce zapůsobily, a poté je prezentují, a to nejdříve v malých skupinách a následně i před ostatními spolužáky. 

CÍLE 

Necháme vybrané žáky (dobrovolníky) představit, co si poznamenali. Ptáme se: Jak na vás snímek (příp. ukázka) celkově působil? Čím vás scéna, kterou jste vybrali, nejvíce oslovila? Byly pro vás informace, které jste se dozvěděli, nové? Pokusíme se o celkové shrnutí. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (příčiny bezdomovectví, co by v řešení bezdomovectví pomohlo, jak drogy mění člověka) 

Zavřít

Poslouchám

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Nejsi sám

Poslouchám

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Nejsi sám


Listen / Astrid Bussink / Nizozemsko / 2017 / 15 min. / 12—17 let 

Dětský svět je občas plný komplikací, o kterých není snadné mluvit s rodiči. V Nizozemsku pomáhá dětem speciální telefonní linka – obdoba české Linky bezpečí. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktiviat: Nejsi sám

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se v úvodu aktivity zamýšlejí nad tím, co jim pomáhá vypořádat se se špatnou náladou a dalšími negativními pocity. Zjišťují, že jednou z možností je sdílet tyto pocity s někým blízkým. Ve dvojicích nacvičují různé techniky aktivního naslouchání a zjišťují, které techniky fungují a proč. Žáci si prostřednictvím této aktivity uvědomí význam empatického naslouchání, schopnosti vcítit se do prožívání druhého. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se učí, jak aktivně naslouchat,
  •  rozvíjejí své sebeovládání a schopnost vcítit se do druhého,
  • ve třídě jsou k sobě navzájem více empatičtí.

Informační texty: Otázky a odpovědi (linky důvěry, profese operátorů, mlčenlivost operátorů, testovací hovory, nejčastější problémy dětí) 

Zavřít

Děti ze stanice Leningradská

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Články řetězu

Děti ze stanice Leningradská

90 min. / 13+
Doporučená aktivita: Články řetězu


Children of Leningradsky / Hanna Polak, Andrzej Celinski / Polsko / 2004 / 35 min. / Titulky / 13—21 let 

Tvůrci tohoto velmi silného dokumentu se soustředili na komunitu dětských bezdomovců živořících na moskevské stanici metra Leningradská. 

Přehrát film (35 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Články řetězu

(13+, 90 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím aktivity seznámí s právy dětí a zamyslí se nad jejich dodržováním. Zároveň si uvědomí vlastní zodpovědnost za dění kolem nás. 

CÍLE 

Žáci:  

  • si uvědomují svá práva,
  • si jsou vědomi své odpovědnosti za dění kolem nás,
  • umějí vhodnou formou popsat svá práva a práva jiných. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (děti na ulici v Rusku) 

Zavřít