V digitálním světě: Jak mluvit na internetu
45 min. / 6+ Doporučená aktivita: Jak mluvit na internetu?
V digitálním světě: Jak mluvit na internetu
45 min. / 6+ Doporučená aktivita: Jak mluvit na internetu?
#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 6—12 let
Cokoli vypustíme do prostoru - názor, hlášku nebo fotku – je prakticky nemožné vzít zpět. Dřív, než něco zveřejníme na internetu, je to potřeba promyslet.
Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce
DOPORUČENÁ AKTIVITA: Jak mluvit na internetu?
(6-12 let, 45 min. Včetně projekce)
Žáci si při zážitkové aktivitě se svými portréty, které formou hry „sdílejí na internetu“, uvědomí, jak se jejich obsah může nekontrolovatelně šířit a měnit. Společně formulují, jaká pravidla slušné a nezraňující komunikace by měla platit v reálném světě i online.
CÍLE
Žáci:
-
si uvědomí, že na internetu je „všechno navždy“
-
formulují, proč je i na internetu důležité komunikovat ohleduplně a slušně
-
zjistí, že obsah sdílený na internetu mohou jiní uživatelé zneužívat
Informační texty: Otázky a odpovědi (online komunikace, hranice svobody projevu)
Máme něco společného
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Kdo v této místnosti
Máme něco společného
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Kdo v této místnosti
All of Us / FranklinCovey / 3 min. / 8—21 let
I když si to možná nemyslíme, všichni máme něco společného. Spot ilustruje naše tendence sami sebe škatulkovat, čímž neúmyslně vytváříme bariéry, které nás rozdělují.
Přehrát film (3 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Kdo v této místnosti
(8+, 45 min. Včetně projekce)
Tato aktivita má za cíl ukázat žákům, že mají více společného, než si možná myslí. Žáci uslyší různá osobní prohlášení a budou na ně reagovat podle toho, jestli se jich týkají, nebo ne. Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, jaké mají s ostatními společné zkušenosti a zájmy, což může podpořit pocit jednoty ve třídě a pomoci žákům zbavit se předem vytvořených představ nebo stereotypů. Aktivita vede žáky k tomu, aby zapojili a rozvíjeli svou empatii, snažili se porozumět ostatním a naučili se oceňovat rozmanitost svých spolužáků a jejich pohledů na svět. To může přispět k vytvoření inkluzivnějšího a harmoničtějšího prostředí ve třídě.
CÍLE
- Rozvíjet empatii a porozumění, naučit se oceňovat rozmanitost;
- Uvědomit si, že existují různé myšlenkové stereotypy a předsudky, které i my můžeme mít vůči lidem kolem nás. Tyto stereotypy však nemusí vždy odpovídat realitě
- Zažít si bezpečné prostředí při sdílení osobních zkušeností.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Létající Anne
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Každý jsme jedinečný
Létající Anne
45 min. / 8+ Doporučená aktivita: Každý jsme jedinečný
Anne Vliegt / Catherine Vam Campen / Nizozemsko / 2010 / 20 min. / titulky / 8—12 let
Anne je na první pohled obyčejná dívka. O svém životě s Tourettovým syndromem se s pomocí odborníků naučila mluvit i se svými spolužáky.
Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Každý jsme jedinečný
(8+, 45 min. Včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí různorodost společnosti, kde každý má své místo. Aktivita je vede ke vnímání jinakosti, která je obohacuje, a učí je vzájemné toleranci i v rámci třídního kolektivu.
CÍLE
Žáci:
- si uvědomují potřeby lidí s jinakostí
- se zamýšlejí nad fungováním třídního kolektivu
- přemýšlejí o tom, jak případně atmosféru ve třídě zlepšit.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Jsem tu nový
60 min. / 8+ Doporučená aktivita: Vítáme tě mezi námi
Jsem tu nový
60 min. / 8+ Doporučená aktivita: Vítáme tě mezi námi
Nieuw / Eefje Blankevoort / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 8—14 let
Tanans pocházející z Konga přišel o oba rodiče a posledních pár let strávil v uprchlickém táboře. Nyní se nemůže dočkat nového domova v Nizozemsku.
Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Vítáme tě mezi námi
(8+, 60 min. Včetně projekce)
Cílem aktivity je budovat u žáků pozitivní přístup k druhým a nebýt lhostejný k lidem, kteří se ocitli v obtížné situaci. Žáci se zamyslí nad potřebami migrantů a pokusí se vcítit do pocitů, které mohou lidé v nové zemi prožívat.
CÍLE
Žáci:
- jsou pozitivně naladěni na příchod nového žáka;
- se umějí vcítit do pocitů druhých lidí;
- jsou tolerantní k ostatním.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Dům plný snů
60 min. / 10+ Doporučená aktivita:Pravidla chování
Dům plný snů
60 min. / 10+ Doporučená aktivita:Pravidla chování
Hoofd vol dromen / Marinka de Jongh / Nizozemsko / 2015 /19 min. / 10—12 let
Desetiletá Anne přirozeně chápe, že různí lidé mají různé odlišnosti a individuální potřeby. Bydlí totiž ve velkém domě, který kromě její rodiny obývá také osm osob s mentálním postižením.
Přehrát film (19 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita Pravidla chování
(10+ let, 60 min. včetně projekce)
Žáci si při aktivitě osvěžují nepsaná pravidla chování ve třídě. Uvědomují si, jak mohou nevhodným chováním vůči druhým negativně ovlivňovat jejich osobnost. V pracovním listu se snaží popsat, co vše se může stát, když zmiňovaná pravidla nedodrží.
CÍLE
Žáci:
- jsou citlivější ke svým spolužákům, hlavně k těm odstrkovaným;
- uvědomují si vlastní postoje a hodnoty;
- snaží se pojmenovat příčiny agresivního chování šikanujících.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Malá
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Klíč k soužití
Malá
45 min. / 10+ Doporučená aktivita: Klíč k soužití
Malá / Diana Cam Van Nguyen / Česká republika / 2017 / 10 min. / 10—21 let
Malá Rong vyrůstá v rodině vietnamských přistěhovalců. Se životem cizinky, která se liší od ostatních, se pojí šikana a posměšky ze stran spolužáků i náhodných zákazníků ve večerce, kde pomáhá rodičům.
Přehrát film (10 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Klíč k soužití
(10+, 45 min. Včetně projekce)
Žáci se vciťují do vietnamské dívky, hlavní hrdinky filmu, píší úvahu, jak se asi cítí a o čem přemýšlí. Uvažují o odlišnosti i soužití lidí různých kultur.
CÍLE
Žáci:
- dozvídají se, co je to autobiografický film
- píší úvahu z pohledu hlavní postavy
- zamýšlejí se nad tím, jak spolu mohou dobře žít lidé různých tradic a náboženství
Informační texty: Otázky a odpovědi
Skejtuj!
45 min. / 9+ Doporučená aktivita: Hranice svobody
Skejtuj!
45 min. / 9+ Doporučená aktivita: Hranice svobody
Skate the City / Lies Van der Auwera / Belgie / 2023 / 15 min.
Doporučená aktivita: Hranice svobody
(9+, 45 min. Včetně projekce)
Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce
Tanečník Evžen
45 min. / 10-15 let Doporučená aktivita: Když smích bolí
Tanečník Evžen
45 min. / 10-15 let Doporučená aktivita: Když smích bolí
In Stijl Dansen / Xander de Boer / Nizozemsko / 2012 / 17 min. /10—15 let
Evžen je terčem posměchu a šikany ze strany spolužáků. Nejen pro své nezvyklé jméno, ale především kvůli zálibě v klasickém tanci.
Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Když smích bolí
(10+, 45 min. Včetně projekce)
Prostřednictvím psaní a čtení dopisů se žáci zamyslí nad jedním z aspektů šikany mezi dětmi – vzájemným posmíváním na základě vzhledu nebo odlišného chování.
CÍLE
Žáci:
- znají jeden z aspektů šikany mezi dětmi, kdy je oběť vysmívána a napadána kvůli svým koníčkům a vzhledu;
- dokážou se vcítit do pocitů člověka, kterému se druzí smějí;
- uvědomují si předsudky ve společnosti, na základě kterých jsou oběti vysmívány.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Hrdá navzdory chudobě
60 min. / 11+ Doporučená aktivita: Odpuštění
Hrdá navzdory chudobě
60 min. / 11+ Doporučená aktivita: Odpuštění
Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 11—14 let
I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost.
Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Odpuštění
(11+, 60 min. Včetně projekce)
Aktivita vede žáky k reflexi pocitů člověka, který je druhými odsuzován, a k přijetí zodpovědnosti za své jednání. V návaznosti na příběh, který si přečtou, předají cca třem spolužákům lístečky s prosbou o odpuštění dřívějších konfliktů. Aktivita tak rozvíjí empatii a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni.
CÍLE
Žáci:
- respektují přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery, pozitivní komunikací a kooperací přispívají k utváření dobrých mezilidských vztahů,
- rozvíjejí a cíleně používají své komunikační dovednosti,
- analyzují vlastní i cizí postoje a hodnoty a jejich projevy v chování lidí,
- umějí pracovat s emocemi.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Poradkyně
30 min. / 13+ Doporučená aktivita: Identita
Poradkyně
30 min. / 13+ Doporučená aktivita: Identita
TV spot / Recognize Immigrant Credentials / Kanada / 2006 / 1 min. / titulky / 13—21 let
Řada imigrantů nepracuje za stejných podmínek jako lidé v zemích, kam přicházejí, dokonce i v případě, že mají mnohem vyšší kvalifikaci.
Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita – Identita
(13+, 30 min. Včetně projekce)
Při této aktivitě si žáci uvědomí jedinečné vlastnosti každého člověka, ale i to, v čem se lišíme a v čem jsme naopak stejní.
CÍLE
Žáci:
- uvědomí si vlastní jedinečnost i jedinečnost druhých;
- pochopí, že existuje mnoho věcí, které je s druhými spojují, ale kterými se také odlišují, aniž by se museli cítit osamělí;
- na základě pochopení odlišnosti jako přirozeného stavu rozvíjejí vlastní pocit solidarity a respektu.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Jenica & Perla
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Rozmanitá třída
Jenica & Perla
90 min. / 13+ Doporučená aktivita: Rozmanitá třída
Rozálie Kohoutová / Česká republika, Francie / 2014 / 60 min. / titulky / 13—21 let
Jenica a Perla jsou kamarádky, které spojuje záliba v tanci. Obě právě vstupují do světa dospělých, který v jejich případě odráží problémy romské komunity v dnešní Evropě.
Přehrát film (60 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Rozmanitá třída
(13+, 90 min. Včetně projekce)
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí důležitost vzdělání a vliv prostředí na život člověka. V průběhu aktivity ve skupinách vyplňují pracovní list a zamýšlí se nad motivací ke vzdělávání, faktory, které ji ovlivňují, ale i nad pozitivy a negativy, která přináší multikulturní prostředí.
CÍLE
Žáci:
- učí se respektovat odlišnosti druhých lidí
- rozvíjejí schopnost empatie
- prověří své schopnosti diskuse a argumentace na téma vlastního vnímání odlišností.
Informační texty: Otázky a odpovědi
Černá ovce
90 min. / 15+ Doporučená aktivita: Alternativní scénáře
Černá ovce
90 min. / 15+ Doporučená aktivita: Alternativní scénáře
Black Sheep / Ed Perkins / Velká Británie / 2018 / 27 min. / titulky / 15—21 let
Píše se rok 2000 a rodina nigerijských přistěhovalců opouští Londýn. Doufá, že v anglickém Essexu najdou bezpečné útočiště a klidný život. Jak se však brzy ukazuje, atmosféře malého města vládne gang rasistů.
Přehrát film (27 min.)
Plná verze lekce
Doporučená aktivita: Alternativní scénáře
(15+, 90 min. Včetně projekce)
Při této aktivitě si žáci vyzkouší, jak působí chování skupiny na jednotlivce. Zamyslí se nad potřebou příslušnosti k určité skupině a zároveň zachování vlastní identity.
CÍLE
Žáci:
- se zamýšlejí nad důsledky podlehnutí požadavkům určité skupiny
- si osvojují konstruktivní způsoby, jak si poradit s tlakem vrstevníků
- zkoumají proměny chování na základě životních zkušeností.
Informační texty: Otázky a odpovědi a Zpověď hlavního protagonisty filmu