Kyberšikana

Děti i mladí lidé obvykle tráví hodně času online, ale ne vždy si uvědomují rizika s tím spojená. V této kategorii jsme proto připravili filmy a aktivity, které se týkají způsobu fungování socializace v online prostředí, a to s důrazem na bezpečnost. Lekce obsahují také důležitý preventivní vzkaz: internet není anonymní místo a urážky v online světě jsou stejně špatné jako v offline prostředí.

V digitálním světě: Kyberšikana

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Kyberšikana

V digitálním světě: Kyberšikana

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Kyberšikana


#DANS LA TOILE / Emma Carré, Marjolaine Perreten / Francie / 2017 / 2 min. / 8—12 let 

Na rozdíl od klasické šikany, oběť kyberšikany může být pod nenávistnou palbou 24 hodin denně. Vyřešit nepříjemnou situaci pomůže asertivita a především podpora dospělých, ať už doma či ve škole. 

Přehrát film (2 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Kyberšikana

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se seznámí s pojmem kyberšikana a jejími projevy. Uvědomí si, jaké negativní prožívání se s ní pojí. Pomocí názorných příkladů sdílí ve skupinách svoje návrhy, jak situaci spojenou s kyberšikanou řešit. Třída společně reflektuje pravidla, která je dobré znát jak z pozice oběti, tak svědka kyberšikany. Žáci se také dozvědí o anonymních možnostech podpory, kterou nabízí školní schránky důvěry, linky důvěry nebo online aplikace. 

CÍLE 

Žáci: 

  • se seznámí s pojmem kyberšikana a jejími podobami,
  • si uvědomí, že internet nabízí nejen zábavu a poučení, ale jsou na něm i agresivní uživatelé,
  • se dozví, jak postupovat, když se stanou terčem nebo svědkem kyberšikany.

Informační texty: Otázky a odpovědi ( formy kyberšikany, profil oběti a agresora, jak se kyberšikaně bránit) 

Zavřít

Příběh ostrakizace

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Páté kolo u vozu

Příběh ostrakizace

45 min. / 8+
Doporučená aktivita: Páté kolo u vozu


Vicky's Party / Webwise / Irsko / 3 min. / 8—12 let 

Krátký animovaný film otevírá jemnou formou (vhodnou pro mladší žáky) téma kyberšikany, speciálně jedné z jejích podob – ostrakizace. Ta se projevuje záměrným vyloučením osob z nejrůznějších online skupin či společných chatů. 

Přehrát film (3 min.)
Plná verze lekce


DOPORUČENÁ AKTIVITA: Páté kolo u vozu

(8+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se v aktivitě nejprve zamýšlejí nad výhodami a nevýhodami skupinových chatů. Po zhlédnutí filmu se žáci pokusí vcítit do pocitů osoby, která je ostatními ostrakizována. Následně uvažují nad tím, jestli a jak je možné takovému člověku pomoci z pozice blízké osoby. V závěrečné reflexi žáci dále diskutují o tom, kde mohou oběti kyberšikany hledat pomoc. 

CÍLE 

Žáci: 

  • si uvědomují, že vyloučení osoby z online konverzací či skupin může být za určitých okolností formou kyberšikany,
  • posilují svou schopnost empatie vůči projevům ostrakizace a kyberšikany,
  • si uvědomují možnosti pomoci v případě kyberšikany či ostrakizace. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (kyberšikana a ostrakizace v digitálním světě, jak zakročit, pokud je někdo šikanován) 

Zavřít

DigiStories: Nela

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně

DigiStories: Nela

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně


DigiStories: Nela / JSNS, Charles Games / 2021 / 15 min. / 11—15 let 

DigiStories: Nela je výuková videohra, která realistickou formou ukazuje průběh kyberšikany. Hra umožňuje pochopit její podobu i následky prostřednictvím vlastního prožitku – hráč se totiž ocitá v roli oběti. 

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Jak se bránit kyberšikaně

(11+, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím videohry vcítí do role Nely a prožijí skrze její příběh kyberšikanu. Uvědomují si sílu slov v online prostředí a snaží se najít řešení, jak se kyberšikaně bránit. 

CÍLE 

Žáci: 

  • rozpoznají, co je kyberšikana,
  • získají strategie, jak se kyberšikaně bránit a jak na ni reagovat,
  • chápou sílu slov a budují si návyky bezpečné komunikace v online prostředí.

Informační texty: Otázky a odpovědi (rozdíl mezi kyberšikanou a šikanou, formy a oběti kyberšikany, mýty o kyberšikaně, jak se bránit) 

Zavřít

Mediální gramotnost se vyplatí: Vykecávačka

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Vykecávačka

Mediální gramotnost se vyplatí: Vykecávačka

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Vykecávačka


Vykecávačka / JSNS / Česká republika / 2020 / 1 min. / 12—21 let 

Co je cennější – soukromí, nebo popularita? Aplikace Vykecávačka dilema vyřeší za vás a prozradí na vás úplně všechno! 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Vykecávačka

(12 +, 45 min. včetně projekce) 

Žáci se prostřednictvím hravé aktivity seznamují s různými scénáři, kdy se informace zasílané přes internet původně jako důvěrné staly veřejnými a způsobily mnoho negativních dopadů. Cílem aktivity je vést žáky k tomu, aby si chránili svou digitální stopu a soukromí 

CÍLE 

Žáci: 

  • vědí, že i zprávy posílané na internetu původně soukromě se mohou virálně rozšířit,
  • si uvědomují, že obsahy publikované online mohou mít hmatatelné negativní dopady na životy lidí,
  • o sobě na internetu nepublikují informace, kterých mohou později litovat.

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální sítě, jak zacházejí s publikovanými daty) 

Zavřít

Asociální síť

65-75 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co cítím?

Asociální síť

65-75 min. / 13+
Doporučená aktivita: Co cítím?


The Anti-Social Network / Asif Hasan / Austrálie / 2012 / 58 min. / Titulky / 13—21 let 

Moderátor BBC Richard Bacon jde po stopách kyberšikany, a zjišťuje, že motivací tzv. „trollů“ je často pouze bezohledná zábava 

Přehrát film (58 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co cítím?

(65-75 min. včetně projekce) 

Žáci po promítnutí filmu vyberou ze seznamu jednu nebo více emocí, které po projekci cítí. 

 

Informační texty: Otázky a odpovědi (formy kyberšikany, trolling a jeho projevy, krádež identity, obrana proti kyberšikaně) 

Zavřít

Nenávist na internetu

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Nenávist škodí zdraví

Nenávist na internetu

45 min. / 14+
Doporučená aktivita: Nenávist škodí zdraví


Nenávist na internetu / DR2 / Dánsko / 2013 / 1 min. / Titulky / 12—21 let 

Vegetariánka odmítne omylem přinesený steak a sklidí za to vulgární nadávky. Na veřejnosti je to nepřípustné, na internetu je to ale naopak. 

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Nenávist škodí zdraví

(14+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad negativními důsledky hate speech, a to z pohledu oběti, agresora i celé společnosti. Prostřednictvím diskuse ve skupinách nahlížejí závažnost tohoto fenoménu. 

CÍLE 

Žáci: 

  • rozumí pojmu hate speech,
  • znají důsledky hate speech pro oběti, agresory i celou společnost,
  • si uvědomují nebezpečí nenávistné rétoriky. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (hate speech a jak se proti němu bránit, jak vzniká hoax, pravidla pro používání internetu) 

Zavřít