




Doporučený věk
13—21 let
Tematický okruh
Téma
Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Naše digitální stopy
Aktivita / 90 min. nebo 45 min. / doporučený věk: 13+
Žáci:
- si uvědomují, jaké osobní údaje jsou o nich dohledatelné na internetu
- vědí, jaká data webové služby shromažďují a využívají pro efektivní cílení reklamy
- vědí, jak svoje osobní údaje chránit
Soutěž o pozornost
Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+
Žáci:
- si uvědomí, jaké má používání chytrého telefonu výhody a nevýhody
- dovedou kriticky zhodnotit aplikace, které nejčastěji používají
- si uvědomí, kolik času denně práci s chytrým telefonem věnují
Otázky a odpovědi
Informační texty
- personalizace obsahu na internetu, její benefity a rizika pro uživatele
- monitorování a analýza dat o uživatelích internetu
- možnosti omezení personalizace služeb online
- osobní údaje a práva uživatelů internetu
Jak se ptát – 5 klíčových otázek
Informační texty
- pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení
Tipy, jak na internetu nenaletět
Informační texty
Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Distanční výuka
Aktivita pro online výuku
- zjišťování, co všechno jde o jednotlivci zjistit na internetu
- uvědomění si, jaká data firmy shromažďují a proč
- zamyšlení nad důsledky personalizovaného obsahu
- rozšíření znalostí o digitální stopě
Doprovodné a doporučené materiály
Lekce k tématu digitální stopa
Vyzkoušejte se žáky lekci k tématu Digitální stopa od CZ.NIC
GDPR
Více informací o ochraně osobních údajů v souvislost s platností evropského Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
We're building a dystopia just to make people click on ads (ENG)
Ted Talk od Zeynep Tufekci pojednávající o rizicích personalizace webového obsahu
Facebook Business Model: How Does Facebook Make Money? (ENG)
Článek popisující obchodní model Facebooku