Rozcestník lekcí pro prevenci

Audiovizuální lekce jsou koncipovány tak, aby přispěly k otevření citlivých témat a podporovaly diskusi a reflexi vlastních emocí. Hlavním nástrojem v tomto procesu je příběh – každý se tak svým vlastním způsobem může identifikovat s postavami z filmu. To pomáhá člověku přirozeně budovat vlastní postoje, utvářet hodnoty, tříbit názory i vstoupit do diskuse s ostatními a sdílet různorodé pocity nejen z filmu. Díky tomu mohou žáci a žákyně mluvit o svých zkušenostech nepřímo (často právě prostřednictvím prožitku ze zhlédnutého příběhu), což usnadňuje komunikaci a reflektování vlastních postojů.

Lekce v tomto Rozcestníku jsou zde rozděleny do kategorií podle druhu rizikového chování nebo tématu. V rámci kategorie jsou pak lekce seřazeny dle doporučeného věku. Lekce vždy obsahují audiovizuální materiál a na něj přímo navazující doporučené aktivity a informační texty. Kliknutím na tlačítko „plná verze lekce“ uvidíte podrobnou anotaci filmu a další materiály k němu.

Pokud s prací s audiovizuálními materiály ve výuce ještě nemáte zkušenosti, doporučujeme se seznámit s metodikou nebo zdarma absolvovat školení, které vám pomůže začít naše materiály pro prevenci efektivně využívat.

Soužití v kolektivu

Když spolu lidé musí trávit mnoho času, neznamená to, že spolu hned začnou dobře vycházet. Zde můžete hledat lekce a aktivity, které vám pomohou stmelit třídní kolektiv, nacházet společnou řeč i přijmout nově příchozí. Věnujte pozornost třídnímu klimatu skrze nastavování pravidel a podporu sounáležitosti.

Více informací

Seberozvoj

V této kategorii jsou k dispozici lekce týkající se celkového osobnostního růstu a formování svého systému hodnot. Díky příběhům z těchto lekcí tak můžete s žáky a žákyněmi otevřít téma jejich ambicí, snů, cílů a zájmů a nechat je zamyslet se nad důležitou otázkou: „Kde jsem a kam bych se chtěl/a dostat?“ Žáci a žákyně si tak mohou vyzkoušet reflektovat svůj způsob života a jednání, a tím se dále rozvíjet.

Více informací

Přijímání odpovědnosti

Dospívání je obdobím, kdy se mladí lidé učí přijímat zodpovědnost za sebe, ale také poznávají, jaké je jejich role ve společnosti – co mohou a nemohou ovlivnit ve svém okolí i ve světě. V této kategorii proto naleznete lekce tematizující zdravé trávení volného času a aktivní občanství. Lekce inspirují k zamyšlení nad otázkou „Co s tím udělám?“ a ukazují, že na ni lze odpovědět slovem i činem.

Více informací

Psychické zdraví

Péče o psychickou pohodu je velké téma současnosti. To, co pro děti a mladé lidi můžete v tomto smyslu udělat, je vytvářet bezpečné prostředí a nabízet podporu. Společný filmový zážitek a povídání si o příběhu někoho jiného umožňuje otevírat citlivá témata a ošetřit emoce, které mohou vyvolat. V této kategorii proto naleznete lekce, kde se skrze příběhy protagonistů můžete dotýkat témat, jako je sebepoškozování, poruchy příjmu potravy, deprese či úzkosti.

Více informací

Mezigenerační vztahy

Vztahy utváří nejen člověka jako jedince, ale i společnost jako celek. Ať je řeč o rodičích, prarodičích, nebo neznámých lidech na ulici, ke každému se žáci a žákyně nějak vztahují – vztahem blízkým, či třeba naopak lhostejností či odporem. Pomocí lekcí v této kategorii můžete posilovat vztahy dětí k jejich blízkým, podpořit rozvoj jejich empatie k lidem a přispět k porozumění napříč generacemi.

 
Více informací

Migrace a menšiny

Lekce v této kategorii se týkají soužití majoritních a minoritních skupin obyvatel na příbězích nejen z českého kontextu. Co prožívají lidé, jejichž rodina má jiné tradice a zvyky než sousedé? Jsou zde zařazeny i lekce přibližující zážitky těch, kteří přišli do jiné země z donucení. Aktivity vám pomohou pracovat s postoji žáků a žákyň a nahlédnout spolu s nimi na soužití různých národností, na přijímání odlišností i na to, jak si udržet svou kulturu a identitu v novém prostředí.

Více informací

Duševní odlišnosti

Každý člověk má jedinečnou osobnost, ale jedinečnost může být i náročná – jak pro člověka samotného, tak pro jeho okolí. Lekce v této kategorii ukazují, že odlišností se nemusíme bát: ať už jde o osoby s mentálním postižením, s poruchou autistického spektra, nebo s nějakou nemocí duše. Každý totiž může žít naplněný život.

Více informací

Fyzické odlišnosti

To, kdo jsme, není definováno tělem, ve kterém žijeme. Lidé s tělesnými postiženími či onemocněními mohou mít potřeby nebo omezení, kterým nemusí žáci a žákyně rozumět. Pomocí lekcí v této kategorií můžete dětem ukázat, že život na vozíčku, bez sluchu či s jinou odlišností může být kvalitní a naplněný.

Více informací

Předsudečné chování

Předsudky a stereotypy vůči různým skupinám lidí jsou velmi emočně zabarvené postoje, které mohou vést až k násilí. V této kategorii naleznete lekce o extremismu, rasismu, xenofobii, homofobii a dalších formách diskriminačního a agresivního chování. Dejte žákům a žákyním prostor učit se kultivovaně diskutovat o jejich postojích a podporujte jejich vzájemnou toleranci a respekt.

Více informací

Partnerské vztahy

S tématem partnerských vztahů se žáci setkávají ještě před tím, než sami tyto vztahy navazují. V této kategorii proto naleznete jak lekce o navazování vztahů mezi mladými, například přes internet, tak lekce o manželství, rozvodu, domácím násilí a dalších problémech partnerského soužití. Lekce vám umožní rozvinout s dětmi debatu o lásce, vztazích i partnerství.

Více informací

Gender a sexuální orientace

Otázky týkající se pohlaví, genderu nebo sexuální orientace se mohou zdát náročné, ale s pomocí filmů a materiálů v lekcích této kategorie je můžete v rámci třídy bezpečně otevřít. Filmy vyprávějí příběhy o stereotypizaci mužů a žen, o homofobii, o genderově a sexuálně podmíněném násilí, aniž by bylo nutné tyto pojmy přímo používat. Lekce se věnují i poznávání a prožívání vlastní identity.

Více informací

Rizikové sexuální chování

Někdy může být těžké otevřít ve výuce témata související se sexuálním chováním. Mladé lidi přitom tato témata zajímají a potřebují se v nich zorientovat na základě důvěryhodných informací. Díky lekcím v této kategorii to bude pro vás i pro vaše žáky a žákyně snazší. Příběhy v těchto lekcích tematizují např. online seznamování a s tím spojené riziko online predátorství. Věnují se ale i tématu přenosu pohlavních chorob, zneužití osob v nesnázích či pod vlivem alkoholu a také konsentu.

Více informací

Látkové závislosti

Svět je plný látek, na kterých lze být fyzicky nebo psychicky závislý. Realistické příběhy o užívání alkoholu či dalších látek anebo o kouření najdete v následujícím výběru lekcí. Můžete s žáky a žákyněmi vybírat mezi krátkými sociálními spoty či delšími filmy a nahlédnout, že závislost neovlivňuje jen život jedince, ale má velký vliv i na jeho okolí.

Více informací

Digitální závislosti

Tyto lekce se týkají závislostí na sociálních sítích, na počítačových a jiných hrách, ale i bezpečného používání internetu a zásad sebeprezentace v online prostoru. S využitím našich materiálů se s žáky a žákyněmi můžete bavit o vlivu lajků na identitu, o pocitech při nadměrném hraní her či o tom, jak neustálá přítomnost telefonů ovlivňuje naše životy a vztahy.

Více informací

Rizika internetu

Pro každého, kdo se pohybuje v online světě, je dobré znát rizika internetu. Ta se přitom netýkají jen závislostí nebo kyberšikany (tato témata probíráme v jiných kategoriích), ale také různých podvodů nebo jiných otázek spjatých s bezpečností a soukromím.

Více informací

Kyberšikana

Děti i mladí lidé obvykle tráví hodně času online, ale ne vždy si uvědomují rizika s tím spojená. V této kategorii jsme proto připravili filmy a aktivity, které se týkají způsobu fungování socializace v online prostředí, a to s důrazem na bezpečnost. Lekce obsahují také důležitý preventivní vzkaz: internet není anonymní místo a urážky v online světě jsou stejně špatné jako v offline prostředí.

Více informací

Šikana

Šikana je fenomén, který může dětem a mladým lidem hodně ublížit. Dít se přitom může ve škole i mimo ni a může mít různé podoby – fyzické i psychické. Tato kategorie vám usnadní o tématu se žáky a žákyněmi mluvit, a to na praktických příkladech a příbězích. Může vám pomoci např. eliminovat posmívání ve třídě, a naopak podpořit rozvoj vzájemného respektu mezi žáky.

Více informací

Násilí na dětech

Násilí se nevyhýbá ani dětem, a proto může být ve škole užitečné vytvořit bezpečný prostor k debatě o tomto tématu. Lekce vám pomohou rozvinout s žáky a žákyněmi diskusi o právech dětí i o tom, jak se k dětem mohou a nemohu dospělí chovat. Skrze příběhy se žáci a žákyně dozví více o tématu, které je nepříjemné, ale nesmíme před ním zavírat oči.  

Více informací