Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Jak moc nasloucháme odborníkům
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+
Žáci:
- dokážou kriticky posoudit míru souhlasu mezi odborníky a odbornicemi u určitého společenského tématu
- rozumí úloze médií při snaze vyváženě informovat společnost
- jsou schopni analyzovat a kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu
Kdo je tady odborník?
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 14+
Žáci:
- dokážou vyhodnotit, kdy se v médiích ke společenské otázce vyjadřuje odbornice či odborník na dané téma a kdy ne
- kriticky přistupují k mediálnímu obsahu
- jsou schopni kriticky posoudit míru souhlasu mezi odborníky a odbornicemi u určitého společenského problému
Otázky a odpovědi
Informační texty
- zpravodajství
- zásady novinářské práce
- mediální objektivita
- novinářská etika
Jak se ptát – 5 klíčových otázek
Informační texty
- pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení
Tipy, jak na internetu nenaletět
Informační texty
Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Doprovodné a doporučené materiály
Etický kodex novinářů
Jakými etickými pravidly se řídí práce novinářů v ČR? Syndikát novinářů vytvořil etický kodex.
MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky
Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.
Česká mediální krajina: Média veřejné služby
Přečtěte si více o veřejnoprávních médiích v textu Česká mediální krajina.
Aktivita Zpravodajský DJ
Žádné zprávy nemohou nikdy zachytit všechny události, které se ten den staly. Novináři zohledňuji při výběru tzv. zpravodajské hodnoty.
Koronavirus a média
Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.
Příklady analýz podle 5 klíčových otázek
Ukázky analýz podle metodiky 5 klíčových otázek vypracované k různým typům mediálních sdělení.