Co si myslíme, že si myslí odborníci (a jak se pleteme)

  • Nature
  • IDEA při CERGE-EI a Maur Film
  • Česká republika
  • 2022
  • 8 min.
  • titulky
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. blíže se seznámit s rolí odborníků v médiích
  2. získat povědomí o vyváženosti debaty a mediální objektivitě
  3. kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu a znát hlavní zpravodajské hodnoty

Dělat informovaná rozhodnutí je v současné době, přeplněné údajně podloženými fakty a informačními zdroji, stále obtížnější. Spíš než média, která v rámci vyváženosti a dojmu objektivity, poskytují obdobný prostor protichůdným názorovým stranám a často tak vytvářejí dojem kontroverze, jsou důvěryhodnějším zdrojem odborníci. Spot popisuje unikátní odbornou studii, v níž 95 % českých lékařů doporučilo během pandemie očkování proti onemocnění Covid-19. Veřejnost však v témže výzkumu odhadovala, že pouze 60 % lékařů vakcínu považuje za bezpečnou a doporučeníhodnou. Kdyby veřejnost znala skutečný názor odborníků, zájem o očkování by se reálně zvýšil. Spot ukazuje, že univerzálním lékem na chaos, který vytváří záplava neověřených informací z internetu, jsou jasně formulovaná fakta v informačních kampaních a adekvátně zastoupený hlas odborníků v mediálních výstupech.

 U této lekce si můžete zapnout české titulky pro neslyšící.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Jak moc nasloucháme odborníkům

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • dokážou kriticky posoudit míru souhlasu mezi odborníky a odbornicemi u určitého společenského tématu
  • rozumí úloze médií při snaze vyváženě informovat společnost
  • jsou schopni analyzovat a kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu

Kdo je tady odborník?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • dokážou vyhodnotit, kdy se v médiích ke společenské otázce vyjadřuje odbornice či odborník na dané téma a kdy ne
  • kriticky přistupují k mediálnímu obsahu
  • jsou schopni kriticky posoudit míru souhlasu mezi odborníky a odbornicemi u určitého společenského problému

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • zpravodajství
  • zásady novinářské práce
  • mediální objektivita
  • novinářská etika

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Etický kodex novinářů

Jakými etickými pravidly se řídí práce novinářů v ČR? Syndikát novinářů vytvořil etický kodex.

MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.

Česká mediální krajina: Média veřejné služby

Přečtěte si více o veřejnoprávních médiích v textu Česká mediální krajina.

Aktivita Zpravodajský DJ

Žádné zprávy nemohou nikdy zachytit všechny události, které se ten den staly. Novináři zohledňuji při výběru tzv. zpravodajské hodnoty.

Koronavirus a média

Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.

Příklady analýz podle 5 klíčových otázek

Ukázky analýz podle metodiky 5 klíčových otázek vypracované k různým typům mediálních sdělení.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.