Analýzy mediálních sdělení
Podívejte se na příklady analýz mediálních sdělení podle metodické koncepce 5 klíčových otázek. Ve výuce můžete použít připravené příklady nebo podle metodiky sami analyzovat jakékoli mediální sdělení. Nástroj 5 klíčových otázek je univerzální, dá se aplikovat na textová i audiovizuální sdělení.
Tato sada analýz představuje průřez problematickým obsahem, se kterým se mohou žáci setkat při používání sociálních sítí. Koncepce 5 klíčových otázek vám umožní na ně ve třídě pohlédnout kritickým okem a společně se dopátrat toho, v jakých ohledech s námi jejich autor nehraje férovou hru.
5 klíčových otázek umožňuje podívat se na mediální sdělení z různých úhlů pohledu – kdo je autorem, co je (a není obsahem), na koho sdělení cílí, jak se příjemce snaží ovlivnit a jaká mohla být motivace pro jeho vznik.
Analýzu mediálních sdělení je možné propojit je s dalšími tématy, jako je například vliv reklamy, důsledky sociálních bublin, nebo kritérií kvalitního zpravodajství. Můžeme v diskuzi pokračovat dle zájmu žáků nebo navázat lekcí na odpovídající téma.
Jak analyzovat v hodině?
Metodu 5 klíčových otázek můžete žákům představit buď prostřednictvím seriálu Kovyho mediální ring, hravých plakátů nebo pomocí společné analýzy vybraného sdělení ve třídě. Žáci tak budou mít jasno, kam která otázka míří.
Osvědčilo se při samotné analýze žáky rozdělit do menších skupin, kdy se každá zabývá jednou z otázek. Pokud je skupin více, mohou se otázky dublovat. Při následné reflexi se pak skupiny navzájem doplní.