5 KLÍČOVÝCH OTÁZEK PRO MLADŠÍ ŽÁKY

Ukažte svým žákům, jak mohou kriticky hodnotit informace pomocí metodické koncepce 5 klíčových otázekVyužijte souhrnný plakát, který obsahuje všech 5 klíčových otázek: KDO, CO, KOMU, JAK a PROČ.  

KDO, CO, KOMU, JAK, PROČ?

 
  • souhrný plakát obsahuje všech 5 klíčových otázek                 
  • vhodné pro začátečníky a žáky nižších ročníků ZŠ

Plakát ke stažení: JPG, PDF

 

 

VŠECHNY PLAKÁTY 5 KLÍČOVÝCH OTÁZEK

Tipy do výuky

Pracujte v hodině i s dalšími výukovými plakáty, s připravenými analýzami mediálních sdělení nebo využijte vybrané AV lekce.

AV lekce

Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?


První video se série lekcí Kovyho mediální ring se věnuje tomu, proč je důležité kdo je autorem sdělení a jaké informace je o něm možné zjistit. Ve videu Kovy stručně představí, kdo jsou novináři, jak fungují média a jaký je rozdíl mezi soukromými a veřejnoprávními médii.   

Přehrát film (6 min.)


Lekce je vhodná pro žáky od 12 let.

Součástí lekce jsou aktivity do výuky či doplňkové informace.

 

Cíle lekce

  1. umět dohledat informace o tvůrci mediálního sdělení
  2. umět dohledat více informací o médiu, které sdělení publikovalo
  3. znát rozdíly mezi veřejnoprávními a soukromými médii
Zavřít

Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?

Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?


Druhé video ze série lekcí Kovyho mediální ring se tenotkrát věnuje tomu, jak novináři pracují se zdroji a proč jsou zdroje důležité pro rozlišení lží a manipulací. Ve videu Kovy představuje různé žánry novinařiny, jako objektivní zpravodajství, subjektivní publicistika, investigativní žurnalistika, bulvár, a vysvětluje, proč je důležité  mezi nimi rozlišovat. 

Přehrát film (7 min.)


Lekce je vhodná pro žáky od 12 let.

Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.

 

Cíle lekce

  1. zamýšlet se nad obsahem mediálních sdělení
  2. umět posuzovat důvěryhodnost uvedených informací a zdrojů
  3. rozpoznat, jaké názory či hodnoty sdělení obsahuje a jaké naopak chybějí
Zavřít

Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?

Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?


V tomto videu se kamarádi Lucka s Matyášem potýkají s dezinformacemi a fake news. Společně s novinářem Martinem Veselovským zjišťují, jak je možné čelit různým polopravdám a konspiračním teoriím, které se šíří hlavně na sociálních sítích a e-maily.

Video je součástí série Mediální ring 2.

Přehrát film (5 min.)


Lekce je vhodná pro žáky od 12 let.

Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.

 

Cíle lekce

  1. ukázat na konkrétních příkladech vznik a šíření falešných zpráv 
  2. uvědomovat si, k jakým negativním důsledkům mohou lživé informace v mediálním prostoru vést 
  3. naučit, jak ověřovat informace na internetu 
Zavřít

Kovyho mediální ring – 4. díl: JAK?

Kovyho mediální ring – 4. díl: JAK?


Film humornou formou přibližuje problém fake news a dezinformací i začátečníkům. Představuje stručnou historii dezinformací a důvody jejich vzniku a šíření. Dále ukazuje dopady fake news na životy lidí a představuje základní postupy pro rozpoznávání dezinformací. 

Film je součástí série O médiích.

Přehrát film (5 min.)


Film je vhodný pro žáky od 10 let. 

Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.

 

Cíle lekce

  1. uvažovat o tom, jaké byly fake news v minulosti a jaké jsou dnes
  2. uvědomit si dopady fake news a dezinformací na společnost
  3. naučit se posuzovat důvěryhodnost mediálních sdělení
Zavřít

Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?

Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?


Poslední video ze série lekcí Kovyho mediální ring se věnuje rozličným motivacím při tvorbě a šíření mediálních sdělení. 

Přehrát film (7 min.)


Lekce je vhodná pro žáky od 12 let.

Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.

 

Cíle lekce

  1. znát různé motivace, které vedou ke vzniku mediálních sdělení
  2. zamýšlet se nad tím, kdo má z konkrétních mediálních sdělení prospěch
  3. znát vlastníky českých soukromých médií
Zavřít

V digitálním světě: Pravda, nebo ne?

V digitálním světě: Pravda, nebo ne?


Filip a Kocour táhnou do boje za záchranu světa před tajným spiknutím mravenců a mimozemšťanů. Při brouzdání internetem totiž nalítli na důvěryhodně vypadající fake news. Krátký film určený zejména mladším žákům ukazuje, jak se na internetu nenechat napálit, a jak odlišit pravdu od fám a dezinformací. 

Film je součástí série lekcí pro žáky prvního stupně základní školy.

Přehrát film (2 min.)


Lekce je vhodná pro žáky od 8-12 let.

Součástí lekce jsou doplňkové informace a doporučené aktivity.

 

Cíle lekce

  1. vědět, co jsou dezinformace
  2. uvědomovat si, k jakým negativním důsledkům mohou lživé informace v mediálním prostoru vést
  3. umět informace na internetu ověřovat a posuzovat jejich důvěryhodnost
Zavřít

Analýzy mediálních sdělení

Pracujte v hodině s připravenými příklady pro žáky základních nebo středních škol k vlastní analýze jakéhokoliv mediálního sdělení. Analýzy pomáhají rozvíjet kritické myšlení, vedou žáky k tomu, aby přemýšleli o tom, co čtou, co vidí nebo co poslouchají.

Pro žáky základních škol

Pro žáky středních škol

 

 

<< Zpět na přehled všech kapitol

 

               Chci odebírat Bulletin