Neoznačená spolupráce
Influenceři na sociálních sítích využívají svůj vliv k propagaci různých značek a společností, často mají ze spolupráce finanční zisk, případně obdrží propagované produkty. Každá taková spolupráce má být ale ze zákona správně označena, aby uživatelé sociálních sítích věděli, že se jedná o reklamu a propagaci konkrétního produktu. V analýze si můžete s žáky ukázat, jak správně rozeznat reklamní sdělení od běžného příspěvku.
Analyzované sdělení
Instagramový profil Kristýny Malířové
Analýza podle 5 klíčových otázek
KDO?
Story na Instagramu zveřejnila modelka Kristýna Malířová. U jména účtu sice nevidíme zelenou „fajfku“, která označuje, že je ověřený, ale vzhledem k vysokému počtu příspěvků a sledujících můžeme předpokládat, že účet je skutečně její. O Kristýně Malířové si můžeme více dohledat na internetu, je to miss a atletka.
CO?
Ve story Malířové vidíme elektronickou cigaretu a text, ve kterém tvrdí, že i jako nekuřačka si ráda zakouří z tohoto přístroje. Úplně dole je odkaz na oficiální český účet značky Heccig, výrobce této e-cigarety.
U příspěvku chybí označení, že se jedná o placenou spolupráci – můžeme předpokládat, že Malířová nemá důvod dělat značce reklamu jen tak, ze své vůle. V cigaretách Heccig je možné používat i náplně s obsahem nikotinu, u reklamy chybí varování o přítomnosti návykové látky.
KOMU?
Story je určeno sledujícím Kristýny Malířové, kterým jej Instagram nabídne ke zhlédnutí. Můžeme předpokládat, že se bude jednat o mladé lidi se zájmem o módu a celebrity.
Příspěvek může ve sledujících vyvolat dojem, že kouření e-cigaret či vodních dýmek nemá s běžným kouřením nic společného a že je dobré i pro nekuřáky.
JAK?
V textu Malířová zdůrazňuje svůj osobní postoj proti kouření. Následně dodává, že v případě těchto e-cigaret a vodních dýmek dělá výjimku. Osobním doporučením tak sledující přesvědčuje o kvalitách propagovaného výrobku.
Na fotografii je dominantní růžová e-cigareta, se kterou má Malířová sladěné nehty. E-cigareta zde působí jako slušivý módní doplněk. Tím se dále zvyšuje atraktivita návykového nikotinového výrobku.
PROČ?
Každá reklama a reklamní spolupráce na sociálních sítích musí být dle českých zákonů označena. Toto story vzniklo za účelem propagovat e-cigarety konkrétní značky, k čemuž se Kristýna Malířová v příspěvku nepřiznává. Napovídá tomu to, že kromě cigarety, informací o ní a odkazu na účet značky se v příběhu nic jiného nenachází. Příspěvek nás má přesvědčit, že kouření e-cigarety je podobně „neškodné“ jako kouření vodní dýmky. Záměrem je tedy přesvědčit uživatele, aby si tuto e-cigaretu také pořídil. Za tuto propagaci Malířová od značky pravděpodobně dostala peníze nebo výrobky zdarma.