Neoznačená spolupráce

Influenceři na sociálních sítích využívají svůj vliv k propagaci různých značek a společností, často mají ze spolupráce finanční zisk, případně obdrží propagované produkty. Každá taková spolupráce má být ale ze zákona správně označena, aby uživatelé sociálních sítích věděli, že se jedná o reklamu a propagaci konkrétního produktu. V analýze si můžete s žáky ukázat, jak správně rozeznat reklamní sdělení od běžného příspěvku.

Analyzované sdělení

 

Instagramový profil Kristýny Malířové

 

Analýza podle 5 klíčových otázek

 

KDO?

Story na Instagramu zveřejnila modelka Kristýna Malířová. U jména účtu sice nevidíme zelenou „fajfku“, která označuje, že je ověřený, ale vzhledem k vysokému počtu příspěvků a sledujících můžeme předpokládat, že účet je skutečně její. O Kristýně Malířové si můžeme více dohledat na internetu, je to miss a atletka.

 

CO?

Ve story Malířové vidíme elektronickou cigaretu a text, ve kterém tvrdí, že i jako nekuřačka si ráda zakouří z tohoto přístroje. Úplně dole je odkaz na oficiální český účet značky Heccig, výrobce této e-cigarety.

U příspěvku chybí označení, že se jedná o placenou spolupráci – můžeme předpokládat, že Malířová nemá důvod dělat značce reklamu jen tak, ze své vůle. V cigaretách Heccig je možné používat i náplně s obsahem nikotinu, u reklamy chybí varování o přítomnosti návykové látky.

 

KOMU?

Story je určeno sledujícím Kristýny Malířové, kterým jej Instagram nabídne ke zhlédnutí. Můžeme předpokládat, že se bude jednat o mladé lidi se zájmem o módu a celebrity.

Příspěvek může ve sledujících vyvolat dojem, že kouření e-cigaret či vodních dýmek nemá s běžným kouřením nic společného a že je dobré i pro nekuřáky.

 

JAK?

V textu Malířová zdůrazňuje svůj osobní postoj proti kouření. Následně dodává, že v případě těchto e-cigaret a vodních dýmek dělá výjimku. Osobním doporučením tak sledující přesvědčuje o kvalitách propagovaného výrobku.

Na fotografii je dominantní růžová e-cigareta, se kterou má Malířová sladěné nehty. E-cigareta zde působí jako slušivý módní doplněk. Tím se dále zvyšuje atraktivita návykového nikotinového výrobku.

 

PROČ?

Každá reklama a reklamní spolupráce na sociálních sítích musí být dle českých zákonů označena. Toto story vzniklo za účelem propagovat e-cigarety konkrétní značky, k čemuž se Kristýna Malířová v příspěvku nepřiznává. Napovídá tomu to, že kromě cigarety, informací o ní a odkazu na účet značky se v příběhu nic jiného nenachází. Příspěvek nás má přesvědčit, že kouření e-cigarety je podobně „neškodné“ jako kouření vodní dýmky. Záměrem je tedy přesvědčit uživatele, aby si tuto e-cigaretu také pořídil. Za tuto propagaci Malířová od značky pravděpodobně dostala peníze nebo výrobky zdarma.

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.