Sedm světel

  • Sedm světel
  • Olga Sommerová
  • Česká republika
  • 2008
  • 57 min.
  • 14—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. prostřednictvím příběhů šesti židovských žen se seznámit s problematikou holocaustu
  2. diskutovat o etických otázkách v mezních životních situacích
  3. přemýšlet o poválečných osudech lidí, kteří prošli holocaustem

Mimořádně citlivý dokument představuje stopětiletou klavíristku Alici Herz-Sommerovou a dalších pět pamětnic židovského původu. Jejich osobní vzpomínky, fotky i archivní záběry nás vracejí do doby druhé světové války. Ženy vyprávějí o svém dětství a rodinných tradicích, do kterých náhle vstoupila válka. V ní ztratily své blízké, samy se ocitly v krajních životních situacích, a jak opakovaně říkají, poznaly samy sebe. Vyprávějí o hrůzách transportů a koncentračních táborů, kterými prošly, o pochodu smrti i o pomoci partyzánům a odboji, do něhož se aktivně zapojily. Všechny jako jediné ze svých rodin přežily a po válce musely čelit komunistické totalitě přinášející nové bezpráví. Hrdinky filmu spojuje láska k hudbě, rodině, vlasti a národu, ale především také celoživotní odvaha. Jejich statečnost vystihují slova jedné z nich: „Co jsem mohla, tak jsem dělala proti. A nikdy jsem se nebála.“ V samotném závěru filmu varovně poukazuje jedna z protagonistek na fakt, že násilné ideologie mají ve společnosti své příznivce i dnes.

Film je pro veřejnost k vidění na stránkách České televize.

 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Historický úvod k tématu holocaust

Úvod do problematiky

  • dějiny Židů
  • vznik Izraele
  • významné události v historii šoa

Šest žen, šest citací

Aktivita / 40 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • diskutují o etických otázkách na základě skutečných příběhů židovských žen za 2. sv. války
  • umějí formulovat své názory

Kam směřovaly jejich kroky

Aktivita / 75 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • přemýšlejí nad otázkou návratu obětí holocaustu do běžného života po válce
  • rozvíjejí kritické myšlení

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • koncentrační tábory a gheta, návštěva Červeného kříže v Terezíně
  • zahraniční odboj v Londýně
  • sionismus a komunistický režim

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Židovské muzeum v Praze

Webové stránky židovského muzea

Památník Terezín

Webové stránky instituce, jejímž cílem je uchovávat památku obětí rasové a politické perzekuce v letech nacistické okupace

Federace židovských obcí v ČR

Webové stránky federace, v současné době sdružující 10 Židovských obcí a další přidružené židovské organizace a spolky

Databáze obětí holocaustu

Webové stránky s podrobnými informacemi, datábázemi obětí a zdroji na téma holocaust

Jak učit o holocaustu

Výukový materiál s dalšími zdroji a odkazy na téma holocaust

Institut Terezínské iniciativy

Webové stránky iniciativy, jejímž cílem je informovat o nacistických perzekucích v Evropě

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.