Ztracená duše národa: Ztráta slušnosti

  • Ztracená duše národa: Ztráta slušnosti
  • Olga Sommerová
  • Česká republika
  • 2010
  • 22 min.
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s poválečnou československou historií a s perzekucí občanů v komunistickém Československu
  2. uvědomit si konkrétní dopady porušování lidských práv na život jedince
  3. zajímat se o místo, kde žiji

Snímek ukazuje, jak brutálně zacházel komunistický režim s třídními nepřáteli z řad žen. Společnost, která dovolí, aby se ublížilo ženám, ztrácí podle tvůrců snímku slušnost. Film začíná příběhem Dagmar Skálové, jež byla odsouzena na doživotí a ve vězení strávila 16 let. Pokračuje pak životním osudem Ludmily Šteflové, které byla za údajnou velezradu a protistátní činnost odsouzena na 10 let. Takto se k praktikám svých věznitelů vyjadřuje Dagmar Skálová: „U výslechu jsem nebrečela, ale styděla jsem se za ty chlapy, který se nestyděli týrat ženskou.“

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Už se neměly vrátit

Aktivita / 55 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • znají osudy nespravedlivě odsouzených a vězněných žen v 50. letech minulého století v komunistickém Československu
  • uvažují o vlivu věznění na další život těchto žen

Dopis generálnímu tajemníkovi OSN

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • znají Všeobecnou deklaraci lidských práv
  • si uvědomují konkrétní dopady porušování lidských práv na život jedince

 

Znárodněno

Projekt / dle rozhodnutí pedagoga / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • se zajímají o místo, kde žijí
  • umějí vyhledat a zpracovat informace a následně je prezentovat ostatním

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • odboj a aktivní odpor v 50. letech minulého století
  • komunistické metody vyšetřování
  • osudy politických vězňů
  • život ve věznicích

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Výuka na dálku

Aktivita pro online výuku

  • úvaha o vlivu věznění na život jedince – tvorba myšlenkové mapy
  • porozumění osudu nespravedlivě odsouzených a vězněných žen 
  • práce s archivními dokumenty a vzpomínkami pamětníků

Doprovodné a doporučené materiály

Rozhovor s L. Šeflovou, aktérkou dokumentu

Vzpomínky na život a dobové události L. Šteflové

Rozhovor s O. Sommerovou

Pohnutky Olgy Sommerové k natočení dokumentu

Dopis generálnímu tajemníkovi OSN

Dagmar Skálová píše dopis o situaci ve vězení a zacházení s politickými vězni

Rady pro pedagogy – vyhledávání a shromažďování podkladů

Jak postupovat při shromažďování informací pro výuku

Rekonstrukce soudního procesu se spisovatelem Karlem Peckou

Záznam ČT 24 ze 7. ročníku festivalu Méně Tekel (ve spolupráci s nakladatelstvím Atlantis)

Srovnání nacistických a komunistických věznicích

Pracovní texty s otázkami a možnými odpověďmi, na stránkách www.moderni-dejiny.cz

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce