Proč zabili své sousedy

  • Naze rinjin wo koroshitaka
  • Kumiko Igarashi
  • Japonsko
  • 1998
  • 49 min.
  • titulky
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. znát krizové oblasti, ve kterých probíhají či probíhaly etnické konflikty
  2. aplikovat znalosti z historie na současnost
  3. umět rozpoznat manipulaci a propagandu

V roce 1994 propukl ve Rwandě občanský konflikt, jehož výsledkem bylo zavraždění osmi set tisíc Tutsiů, příslušníků zdejší etnické menšiny. Nástrojem genocidy se zde stal rozhlas. Podle svědků ve vysílání provládní soukromé rozhlasové stanice Milles Collines, ovládané extremisty z etnické skupiny Hutuů, často zaznívaly výzvy k zabíjení pomocí zemědělských nástrojů, nezřídka se ozývala i konkrétní jména. Odhalit viníky genocidy dostal za úkol mezinárodní tribunál v sousední Tanzanii. Ve vězení se ocitly statisíce Hutuů, kteří ve většině případů popírali jakoukoli vinu. Sedmnáctiletý François, který byl po třech letech věznění propuštěn na svobodu, se přiznal k vraždě čtyř dětí. Podle něj se rádio Milles Collines, přezdívané jako „rádio mas“, podílelo na provokaci k nenávisti a zabíjení značnou měrou. Lidé se při jeho poslechu začali stávat podezíravými a obviňovali své sousedy a příbuzné z nepřátelství. Dokument ukazuje, jak silné mohou být účinky médií, když dokážou v tak krátkém čase rozvrátit rodiny, vymazat léty prověřené vztahy a vzájemnou důvěru.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kdo je vinen?

Aktivita / 35 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují vliv prvního dojmu
  • umějí posoudit míru morální odpovědnosti za konkrétní čin
  • mají základní informace o genocidě ve Rwandě

Příběh ruky

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • se zamyslí nad tím, jaké vlastnosti má hrdina a jaké zločinec
  • si uvědomují nutnost nést zodpovědnost za své chování
  • umějí definovat pojem svědomí

Minulost a současnost

Aktivita / 90 min. / 45. min.

Žáci:

  • umějí rozpoznat manipulaci a propagandu
  • kriticky čtou předložené texty
  • aplikují znalosti z historie na současnost

Etnické konflikty

Aktivita / 180 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • znají krizové oblasti, ve kterých probíhaly etnické konflikty
  • vnímají etnické problémy jako globální problém
  • umějí pracovat s informacemi

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • genocida
  • historie a současnost Rwandy
  • genocida ve Rwandě

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • zjišťování a třídění informací o historických konfliktech
  • reflexe filmu pomocí metody Pětilístek
  • rozpoznávání propagandy a manipulace
  • seznámení se s problematikou etnických konfliktů

Doprovodné a doporučené materiály

Rwanda: Uzdravování z genocidy

Pořad Českého rozhlasu Zaostřeno tentokrát na genocidu v Rwandě

Genocida v Rwandě

Metodologie pro učitele sledující genezi sporů mezi etniky ve Rwandě

Hrdinný manažer hotelu ve Rwandě pro ČT

Rozhovor s Paulem Rusesabaginou o jeho vzpomínkách na genocidu v roce 1994

Informační web OSN o rwandské genocidě

Webový portál OSN shromažďující dokumenty, fotografie a videa zaměřená na genocidu ve Rwandě (AJ)

USC Shoah Foundation

Audiovizuální archiv obsahující svědectví obědí genocidy v Rwandě (AJ)

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.