Manželka za 50 ovcí

  • Jag var värd 50 Lamm
  • Nima Sarvestani
  • Švédsko
  • 2010
  • 52 min.
  • titulky
  • 14—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. reflektovat nerovné postavení žen a mužů v různých kulturách
  2. získat informace o muslimských tradicích
  3. respektovat tradice odlišných kultur a zároveň být vnímavý k porušování lidských práv

Mnozí afghánští muži vyznávají radikální islám a ctí tradici obchodu s manželkami mladšími o generace, se kterými někdy nejednají lépe než se psy. To je také případ šestnáctileté Sabere, které v sedmi letech zemřel otec a osvojil si ji blízký příbuzný. Když bylo dívce deset, prodal ji o čtyřicet let staršímu Tálibánci, jenž ji čtyřikrát přivedl do jiného stavu. „Často jsem myslela na sebevraždu,” vzpomíná Sabere na manželský život se slzami v očích. Jako jedna z mála měla štěstí, že se jí podařilo uniknout a ukrýt se v azylovém domě pro ženy s podobným osudem. Ani tady ovšem nemá vyhráno. V upřímném snímku režiséra Nimy Sarvestaniho sledujeme marnou snahu Sabeřiny chudé matky a jejího muže dosáhnout dceřina rozvodu. Když se zdá, že osud je rodině konečně nakloněn, nevlastnímu otci začne být vyhrožováno kvůli jeho druhé dceři, desetileté Farzenah. Výměnou za stádo ovcí ji kdysi slíbil jinému muži. „Splátka” měla proběhnout po jejích patnáctinách, ženich si však usmyslel, že ji chce dříve.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Bezpráví na ženách

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • se zamýšlejí nad postavením žen pod nadvládou Tálibánu
  • se dozvídají o situaci v Afghánistánu
  • se zabývají otázkou rovnosti mužů a žen

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • novodobá historie Afghánistánu
  • Tálibán
  • postavení žen v afghánské společnosti
  • rozvojová pomoc v Afghánistánu

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • získávání povědomí o Afghánistánu a islámu
  • reflexe filmu metodami I.N.S.E.R.T. nebo Na co nezapomenu? 

Doprovodné a doporučené materiály

Člověk v tísni: humanitární pomoc a rozvoj pro Afghánistán

Popis probíhajících programů společnosti Člověk v tísni v Afghánistánu

Globální rozvojové vzdělávání

Webový portál nabízející vzdělávací materiály vhodné pro výuku globálního rozvojového vzdělávání

Reportáž v pořadu Objektiv o životě žen v Afgánistánu

Reportáž z Afgánistánu vytvořená pod taktovkou novinářky a publicistky Lenky Klicperové spolu s fotografkou Jarmilou Štukovou

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

5. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se dosažení genderové rovnosti a posílit postavení všech žen a dívek

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.