V digitálním světě: Jak mluvit na internetu
Téma: sociální sítě a internet
Mína si za zády utahuje z Filipa, že mu to na fotkách, řekněme, nesluší. Drobná poznámka míněná v legraci se při zveřejnění online nafoukne a oklikou se dostane až k babičce sourozenců. Rčení dvakrát měř, jednou řež platí pro komunikaci na internetu dvojnásob. Cokoli vypustíme do prostoru – názor, hlášku nebo fotku – je prakticky nemožné vzít zpět. Dříve než něco zveřejníme, je potřeba promyslet, jestli bychom stejnou myšlenku s klidným svědomím přednesli vlastním rodičům nebo spolužákům v opravdovém životě.
Doporučená aktivita před filmem:
Žáci mají za úkol napsat, jaká pravidla slušného chování obecně dodržujeme (zdravíme se, prosíme a děkujeme, mluvíme slušně, nenadáváme, neskáčeme do řeči atd.). Dále se zamyslí nad tím, proč jsou pravidla slušného chování důležitá (např. chováme-li se k ostatním ohleduplně a laskavě, velmi pravděpodobně se tak i oni budou chovat k nám). Ve třídě s nimi jejich postřehy společně diskutujte.
Doporučená aktivita po filmu:
K aktivitě je třeba spolupráce rodiče, popř. je možné ji realizovat s menší skupinou žáků.
Žáci mají za úkol nakreslit jakýkoliv jednoduchý obrázek podle jejich fantazie (domácí zvíře, rodina, oblíbená hračka apod.). Mezitím si připravíme nádobu s nalepeným nápisem INTERNET. Můžeme využít například krabici, hrnec nebo mísu.
Dále řekneme žákům, aby obrázek vhodili do nádoby a představili si, že tím obrázek zveřejnili na internetu. Poté se na chvíli i nádobou vzdálíme a obrázky lehce upravíme – postavám namalujeme knír, část obrázku ustříhneme nebo jinak pozměníme. Poté se vrátíme a žákům obrázky ukážeme.
V případě online výuky mohou žáci obrázky nakreslit v programu Malování, poslat je a my je ve stejném programu upravíme, můžeme část smazat a žákům je následně nasdílet.
Zeptáme se jich, jestli chápou, co tato hra znázorňuje. Jejím cílem je uvědomit si, že na internetu je zveřejněné všechno navždy a nad tím, co se se zveřejněným obsahem stane, už nemáme plnou kontrolu.
Pokud mají žáci chuť ještě na jedno „sdílení”, postup zopakujeme. Dáváme si však pozor, aby byli úpravy citlivé vůči žákům, cílem není je příliš zneklidnit, ale demonstrovat princip. Na závěr se můžete vrátit k úvodním pravidlům slušného chování, která žáci zapsaly. Diskutujte s nimi, co z nich platí i pro komunikaci online.
Související aktivita:
Škála – Žákům pošleme list s následující tvrzeními. Ti ho doma rozstříhají na proužky tak, aby se jeden proužek rovnal jedné větě. Jejich úkolem je seřadit chování od nejméně k nejvíce zraňujícímu. Proužky v tomto pořadí pak nalepí na papír, naskenují/vyfotí a pošlou, případně nasdílí během společné výuky.
Napsat přes internet spolužákovi do zprávy, že ho všichni nesnáší.
Vyfotit učitele ve směšné pozici a dát to na internet.
Dát na internet fotku sourozence, když brečí vzteky.
Nemluvit se spolužákem.
Nemluvit se sourozencem.
Vyhrožovat spolužákovi fackou.
Dát spolužákovi facku.
Dát sourozenci facku.
Říct spolužákovi, že je hloupý.
Říct mámě, že je hloupá.
Říct sourozenci, že je hloupý.
Křičet na spolužáka.
Křičet na sourozence.
Společně si pak s žáky povídáme o tom, proč seřadili činnosti v tomto pořadí a snažíme se je vést k argumentaci. Popsané situace jsou záměrně vybrané tak, aby nebylo jednoznačné, které chování je více či méně přijatelné.
Aktivita je inspirovaná metodou Filozofie pro děti.
Zavřít