Poslouchám
Téma: rodina, šikana, homofobie, migrace
Dětský svět je občas plný komplikací a problémů, o kterých není vždy snadné mluvit s rodiči nebo přáteli. V Nizozemsku pomáhá dětem speciální telefonní linka Kindertelefoon – obdoba české Linky bezpečí. Snímek zachycuje autentické zpovědi neznámých dětí: Opuštěné dívky, která tráví prakticky celý týden sama doma bez rodičů. Kluka, který doufá, že není gay. Nebo úzkostlivého chlapce, který žije v azylovém domě jako uprchlík a bojí se budoucnosti. Někdy ale děti volají i s úsměvnými příběhy nebo si chtějí jen popovídat. Na lince ale ve všech případech někdo trpělivě naslouchá…
Doporučená aktivita před filmem:
Než se žáci podívají na film, sepíší odpovědi na následující otázky: Co vám pomáhá, když vás něco tíží? Když je vám například smutno, máte vztek nebo se cítíte být osamělí?
Přehrát film (15 min.)
Doporučená aktivita po filmu:
Žáci po zhlédnutí filmu napíšou krátkou reflexi, kde vylíčí, jak se cítili při sledování filmu, co vnímají pozitivně, negativně, co je překvapilo nebo čemu nerozuměli. Dále mohou ve svých úvahách písemně pokračovat a zkusí sepsat, jak může někomu pomoci nasloucháním, zda je lepší mluvit o svých problémech s někým, koho známe nebo s někým neznámým.
Zároveň necháme žáky vyhledat, kam se mohou v Česku se svými problémy obrátit oni, jaká jsou důležitá telefonní čísla apod. Odkazy na organizace, jejich telefonní čísla případně i další informace žáci vloží do stejného dokumentu, do kterého napsali text s reflexí po filmu.
Pokud žáci nepracovali v dokumentech ve sdílené složce, pošlou Vám vypracovaný text prostřednictvím kanálu, který máte pro komunikaci zvolený (např. přes e-mail, facebookovou skupinu, systém Bakaláři apod.). V případě, že odpovědi psali na papír, pošlou Vám fotografie svých zápisků.
Související aktivita:
Jak aktivně naslouchat? – Pokud mohou žáci pracovat ve dvojicích, například se sourozencem nebo s kamarádem, můžeme si v praxi vyzkoušet, jak správně (aktivně) naslouchat.
Pošlete žákům pracovní list Aktivní naslouchání. Sdělte jim, že se mohou propojit se spolužákem nebo více spolužáky způsobem, jakým spolu běžně komunikují (například prostřednictvím sociální sítě, WhatsApp, Skype nebo telefonu) a diskututovat spolu jednotlivé body. Lze také využít participaci rodičů.
Kromě vypsaných konverzačních technik můžete klást další otázky: Co dalšího vám ještě dopomůže k tomu, abyste cítili, že vás druhý opravdu poslouchá? Žáci by měli zjistit, že k aktivnímu naslouchání patří vstřícná řeč těla, oční kontakt, zaujatý tón hlasu, soustředěný výraz, neskákání do řeči atp.
Je-li to možné, ve dvojicích pak mohou nacvičovat, jak by reagovali, kdyby za nimi kamarád nebo sourozenec přišel s nějakým problémem. Naslouchající zkusí postupovat podle návodu v pracovním listu. Mluvčí si vybere jednu ze situací zachycených ve filmu nebo si žáci mohou vymyslet vlastní situaci, kterou chtějí v rozhovoru řešit. Po jednom kole si role vymění.
Zavřít