Měnová reforma - 1. 6. 1953
1. června 1953 vstoupila v Československu v platnost měnová reforma, kterou komunistický režim delší dobu tajně připravoval a která měla za úkol vyřešit obrovskou vnitřní zadluženost československé ekonomiky. Tato akce neměla v naší historii obdoby. Směnný poměr nové a staré koruny byl stanoven v rozmezí od 5:1 až do 50:1 (čím vyšší byla suma, tím nevýhodnější byl poměr). Jednotlivé kroky aktivity seznamují žáky s důvody, cíli, provedením i dopady reformy na československé obyvatelstvo.
STÁHNĚTE SI AKTIVITU K VÝROČÍ I S PRAMENY A MATERIÁLY
Anotace:
Aktivita připomíná měnovou reformu v Československu v červnu 1953, která neměla v naší historii do té doby obdoby. Jednalo se o jednu z nejrozsáhlejších akcí komunistického režimu. Jednotlivé kroky aktivity na sebe navazují a seznamují žáky s důvody, cíli, provedením i dopady reformy na československé obyvatelstvo.
Doporučený věk: 13+
Pomůcky:
- MATERIÁLY
- PRACOVNÍ LIST PRO ŽÁKY
Postup:
1. Rozdělíme žáky do skupin a rozdáme MATERÁLY a PRACOVNÍ LIST.
2. Stručně žáky uvedeme do tématu měnové reformy v Československu na začátku června 1953. Upozorníme na to, že dobová média (rozhlas, tisk, filmový týdeník v kinech) informovala především o pozitivech měnové reformy, ale jen minimum informací se k lidem dostávalo o stávkách, demonstracích a protestech, které se konaly na území prakticky celého Československa.
3. Žáky rozdělíme do malých skupin (ideálně dvojice) a rozdáme PRACOVNÍ LIST. Žáci si přečtou, co o tehdejších protestech po zavedení měnové reformy řekli historici a pamětník, a odpoví na otázky z pracovního listu. Následuje společná kontrola a případné vysvětlení některých pojmů.
4. Následně žákům zadáme přečtení textu z PRACOVNÍHO LISTU, který shrnuje události kolem měnové reformy, a barevně označí důvody, cíle a důsledky reformy. Opět provedeme společnou kontrolu.
5. V další části práce s PRACOVNÍM LISTEM se společně podíváme na směnné kurzy a necháme žáky spočítat příklad (výsledek je 2062 korun).
Reflexe:
Závěrečnou diskuzi můžeme věnovat shrnutí informací, které se žáci dozvěděli. Společně diskutujeme o tom, co tento krok znamenal i do budoucna (lidé si nechtěli ukládat vyšší obnosy na bankovní účty, raději investovali do nákupu auta, chaty či pozemku).