Aktivity do hodiny s využitím AI chatbota

Všechny aktivity vznikly ve spolupráci s vyučujícími a před zařazením byly testovány přímo ve třídě. Každá AV lekce obsahuje kompletní plán hodiny

  • otevření tématu (EVOKACE)
  • promítání filmu (PROJEKCE)
  • práce žáků s AI chatbotem (AKTIVITA)
  • závěrečnou reflexi (REFLEXE)

Tip: Pokud žáci nemají s promptováním zkušenosti, projděte s nimi základy promptování a zpřístupněte jim jim manuál promptování.  

AV lekce Jak umělá inteligence myslí?

Jak umělá inteligence myslí?

Jak umělá inteligence myslí?


Umělá inteligence (AI) se v posledních letech stává čím dál větší součástí našeho každodenního života. Generuje obrázky a videa, píše knížky, řídí autonomní vozidla, diagnostikuje nemoci nebo řídí naše domácnosti. Jak ale vlastně AI myslí? Rozumí informacím, které jí předkládáme a které pro nás sama skrze tzv. textové modely, jako je GPT nebo Gemini, generuje? Na to odpoví nové video ze série What the Fact?.

Lekce je vhodná pro otevření tématu umělé inteligence.

Přehrát film (5 min.)


Po zhlédnutí filmu můžete s žáky prakticky prozkoumat práci s AI chatbotem pomocí jedné
z aktivit: 

K čemu nám může být AI? (45 minut, věk 13+)

Žáci se v aktivitě zamýšlejí, co je to umělá inteligence a k čemu všemu může být v blízké
i vzdálenější budoucnosti využita. Tyto nápady následně rozvíjejí v diskuzi s AI chatbotem, čímž se zároveň učí, jak s umělou inteligencí komunikovat. 

Rizikové aspekty umělé inteligence (45 minut, věk 13+)

Aktivita vede žáky k zamýšlení nad riziky zavedení umělé inteligence ve společnosti. Přemýšlí
a diskutují nad konkrétním příkladem negativního vlivu a hledají způsoby, jak těmto rizikům předcházet nebo je minimalizovat. Během aktivity žáci využívají AI chatbota jako zdroj informací a inspirace pro debatu.

Slavíme výročí s AI (45 nebo 90 minut, věk 13+)

Žáci se v aktivitě zamýšlí nad kreativními možnostmi využití AI. Zároveň sami využívají AI chatboty, aby naplánovali, jak by mohla dle jejich představ vypadat připomínka nebo oslava libovolného významného dne nebo výročí. 

 

Přejít na lekci

Zavřít

AV lekce JSNS s AI aktivitami

Následující lekce obsahují Aktivitu s AI, díky které se žáci učí používat chatboty, zadávat prompty a kriticky hodnotit výstupy, které chatboty generují. Zároveň rozvíjící další komentece, které jsou obsahem dané lekce.

Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?


Pětidílný pořad Kovyho mediální ring  přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií. Průvodce pořadem, youtuber Kovy, si pokládá 5 klíčových otázek – KDO?, CO?, KOMU?, JAK? a PROČ?, kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení. Zároveň přibližuje různá mediální témata – například roli médií ve společnosti, přesvědčovací techniky reklamy, sociální bubliny či internetové algoritmy. 

Přehrát film (6 min.)


AI aktivita je součástí každé lekce ze série Kovyho mediální ring.

Žáci během aktvity AI jako mediální analytik (45 minut, věk 13+)  analyzují mediální sdělení pomocí umělé inteligence, diskutují o relevanci odpovědí AI chatbota a hledají doplňující informace na internetu. Debatují o možnostech využití umělé inteligence při hodnocení mediálních zpráv a zamýšlí se nad riziky s tím spojenými.

 

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi;
  • žáci dokáží analyzovat mediální sdělení pomocí AI chatbota;
  • žáci si uvědomují omezené možnosti chatbota a chápou nutnost zapojení kritického myšlení
    a ověřování informací z různých zdrojů. 

Přejít na lekci

Zavřít

Proč a jak tiká TikTok

Proč a jak tiká TikTok


Krátká efektní videa plná perfektních figur a působivých tanečních kreací. To je TikTok, aktuálně nejoblíbenější sociální síť mezi dospívající generací. Na planetě si ji nainstalovaly už tři miliardy lidí, u nás ji ve svých telefonech mají dva miliony uživatelů. Chytré algoritmy nabízejí všude mimo Číny, kde funguje „vzdělávací“ verze aplikace, také řadu znepokojivých videí nabádajících k sebepoškozování či nebezpečným experimentům.

Přehrát film (7 min.)


Žáci se v aktivitě Co to o nás ví (45 minut, věk 13+) zamýšlejí nad tím, jak TikTok a další sociální sítě zneužívají jejich osobní data a diskutují, jestli je přístup TikToku v tomto ohledu horší nebo víceméně stejný jako u ostatních sociálních sítí. Svoje argumenty probírají s AI chatbotem, který jim nabízí protiargumenty a zasadí celou problematiku do širšího kontextu.

Cíle AV lekce s AI aktivitou: 

  • žáci si uvědomují, že jejich soukromí může být na sociálních sítích a zejména pak na TikToku hrubě narušeno, často bez jejich vědomí
  • žáci umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi
  • žáci dokáží argumentovat ve prospěch svých hodnot a názorů, ale i chápat odlišné postoje

Přejít na lekci

Zavřít

Jak fungují cílené reklamy na internetu

Jak fungují cílené reklamy na internetu


Od dob první reklamy ručně psané na papyrus se její podoba dost výrazně změnila. Velký skok nastal s nástupem internetu, kdy také spatřily světlo světa cookies. Tyto malé textové soubory přenášejí plno informací o tom, co v online světě vlastně děláme. A jsou také tím hlavním důvodem, proč nás některé reklamy pronásledují úplně všude. Jak mohou firmy vědět o tom, co nás zajímá, kdo jsme, co se chystáme nakoupit? Jak fungují různé typy reklam na internetu? Kdo a kolik za ně dostává zaplaceno? A čím? Na to ve svém videu nabízí odpovědi youtuber Jirka Burýšek z kanálu Jirka vysvětluje věci. Ve videu zároveň odhaluje principy, na kterých funguje podvodná reklama. 

Přehrát film (12 min.)


Během aktivity Plášť neviditelnosti (45 minut, věk 13+) žáci ve skupinách diskutují s AI chatbotem o tom, jaká osobní data mohou být v modelových situacích sbírána pomocí cookies a jak tomu mohou zamezit. Vyučující v závěru shrne navrhovaná opatření a prakticky předvede základní kroky na ochranu soukromí, jako je mazání cookies, správa cookies a anonymní prohlížení.

 

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci kriticky zvažují výhody a nevýhody využívání cookies pro cílení reklamy
  • žáci jsou schopni aplikovat konkrétní, praktické kroky pro ochranu soukromí na internetu
  • žáci si vyzkouší zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi

Přejít na lekci

 

Zavřít

Radikální algoritmy

Radikální algoritmy


Na sociálních sítích tráví dnes čas už většina z nás. O tom, jak fungují, ale víme žalostně málo. Uniká nám proto i zásadní dopad algoritmů, které se staly základním kamenem jejich úspěchu. Analyzují naše chování, zájmy a preference, aby nám mohly nabídnout co nejvíce personalizovaný obsah, který nás zaujme a udrží nás na platformě co nejdéle. Díky tomu mohou sociální sítě nejen zvýšit svůj zisk z reklamy, ale také posílit svou uživatelskou základnu. Jaký dopad to však může mít na naši psychiku? Jak být vůči vlivu sociálních sítí odolnější? A co to jsou králičí nory? Na to ve svém videu nabízí odpovědi youtuber Kovy.

Přehrát film (17 min.)


Po zhlédnutí filmu můžete s žáky prakticky prozkoumat práci s AI chatbotem pomocí aktivity Algoritmy na lavici obžalovaných (45 minut, věk 13). Žáci se v aktivitě nejprve zamýšlejí nad tím, jak jsou algoritmy sociálních sítí schopny předkládat jim obsah na míru. Následně se vžijí do role členů vyšetřovací komise a za pomoci diskuze s AI chatbotem zkusí vyhodnotit, jak oprávněné je využívání osobních dat a algoritmů a jak by dle jejich názoru mělo být jejich využívání nastaveno.

 

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci si uvědomují, že za obsah na míru, který jim sociální sítě předkládají, platí svými osobními daty
  • žáci se seznámí s přínosy a riziky využívání osobních dat a na nich založených algoritm
  • žáci si vyzkouší zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi

Přejít na lekci

Zavřít

Jirka vysvětluje moderní dějiny: Šedesátá léta

Jirka vysvětluje moderní dějiny: Šedesátá léta


Série osmi krátkých videí vznikla ve spolupráci s youtuberem Jiřím Burýškem. Nabízí historický pohled na klíčové události a organizace, které formovaly 20. století a měly zásadní dopad na světovou politiku i životy milionů lidí. Jirka divákům vysvětlí, jak vypadal svět během studené války a představí přehled historických milníků, které měly zásadní dopad na dění v tehdejším Československu.

Přehrát film (7 min.)


AI aktivita je součástí každé lekce ze série Jirka vysvětluje moderní dějiny

Žáci se v aktivitě AI vysvětluje rok 1968 (45 minut, věk 14+) vžijí do role představitelů pěti zemí (Spojené státy, Sovětský svaz, Československo, Maďarsko a Francie), aby se seznámili s mezinárodním kontextem, který provázel a ovlivňoval události roku 1968. Ke svému úkolu využijí AI chatboty, které jim pomohou zjistit, jak se jejich zemím v roce 1968 dařilo, jaký vliv měly na jeho události a jaký vliv měly ony na ně. Nakonec žáci rozdílnou zkušenost svých zemí navzájem porovnají.

 

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci se seznámí s mezinárodním kontextem, který provázel a ovlivňoval události roku 1968
  • žáci si shrnou důležitost událostí roku 1968 pro evropské dějiny i pro jejich současný život
  • žáci si vyzkouší zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi.

Přejít na lekci

Zavřít

1989: Z dopisů psaných přes železnou oponu

1989: Z dopisů psaných přes železnou oponu


Petrovi Kořínkovi je 21 let, pochází z Pardubic, poslouchá undergroundové kapely, čte samizdatové knihy, ve škole má problémy kvůli svým dlouhým vlasům. A sní o emigraci. Je totiž začátek roku 1989 a nic nenasvědčuje tomu, že by se v komunistickém Československu dočkal svobody. „Nedovedu si představit, že bych v tom policejním státě, kde o mém životě rozhoduje pořád někdo jiný, žil dál,“ píše rodičům v dopise, který hází do schránky chvíli před tím, než 7. února 1989 nasedá do vlaku mířícího do Paříže.

Přehrát film (44 min.)


V aktivitě Volba emigrace podle AI (45 minut, věk 13+) se žáci zamýšlí nad klíčovými událostmi roku 1989 a nad důvody, které ještě před sametovou revolucí nutily občany ČR k emigraci. O těchto událostech a důvodech diskutují s AI chatbotem a zvažují, zda by v dané době chtěli také emigrovat nebo v zemi zůstali. 

 

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci se orientují v klíčových událostech roku 1989;
  • žáci přemýšlí nad důvody, které nutily občany komunistického Československa k emigraci;
  • žáci umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi.

Přejít na lekci

Zavřít

Jen protože jsem dívka

Jen protože jsem dívka


Brendar je mladá malawijská dívka, která ráda tančí a hraje si s kamarády. Jednou by chtěla být doktorkou, soudkyní nebo vědkyní. Bojí se ale, že ji čeká osud většiny dívek z nejchudších zemí: namísto školy se starají o domácnost, velmi mladé jsou donuceny k sňatku se starším mužem, mají mnoho dětí a brzy umírají. Podle neziskových organizací se to týká každé páté dívky na světě. Brendar věří, že pokud bude moci dál chodit do školy, má šanci z tohoto bludného kruhu vystoupit a žít nejen lepší život, ale také být užitečná společnosti. 

Přehrát film (3 min.)


Po zhlédnutí filmu můžete s žáky prakticky prozkoumat práci s AI chatbotem pomocí aktivity (Ne)rovnost pohlaví podle AI. Žáci se během ní zamýšlí a diskutují o (ne)rovném postavení žen
a mužů ve společnosti. Vyberou si, zda chtějí hájit tezi, že obě pohlaví mají rovnocenné postavení, nebo naopak nemají a následně o svém stanovisku diskutují s AI chatbotem. 

 

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci se zamýšlí se nad genderovou nerovností ve světě;

  • žáci dokáží argumentovat ve prospěch svých hodnot a názorů, ale i chápat odlišné postoje;

  • žáci umí zadávat prompty a komunikovat s AI chatbotem.

Přejít na lekci

Zavřít

Připravili jsem pro vás další příklady využití AI ve třídě a při výuce témat z obalstí, kterým se věnuje portál JSNS. Cenným pomocníkem může být umělá inteligence také při přípravě na hodiny, administrativě a sebevzdělávání.

AI ve škole - doporučení pro učitele

 

 

 

 

Alena Chodounská

Mediální vzdělávání

E-mail: alena.chodounska@jsns.cz

Jindřich Přívratský

Mediální vzdělávání

E-mail: jindrich.privratsky@jsns.cz
Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.