Co se nenosí
obory: Krejčí, Šití oděvů, Šití prádla, Výrobce textilií, Textilní a oděvní výroba
Pomocí filmu se vydejte s žáky na cestu z Evropy do Asie a zjistěte, v jakých podmínkách zde pracují lidé, kteří šijí a dále upravují oděvy pro celý svět. Lépe tak porozumíte životnímu cyklu výrobků módního průmyslu. Seznamte se s metodou upcyklace, která dokáže využít materiál z přebytečných výrobků k vytvoření produktu vyšší hodnoty. Své kolekce tak vytváří i módní návrhářka Reet, kterou ve filmu budeme sledovat. I žáci se tak mohou spolu s ní zamyslet nad tím, jak využívat textil, který by běžně skončil na skládce nebo oblečení, které se neprodalo nebo vyšlo z módy. Žáci se následně mohou zamyslet nad vlastním spotřebitelským chováním a vymyslet, jak mohou sami kreativně upravovat a vylepšovat své oblečení.
téma: dopady módního průmyslu na životní prostředí, hledání alternativ
Aktivita: Kolik stojí důstojnost
Aktivita: Šatník
Plná verze lekce
Zkušenost z praxe:
Lekci jsem realizovala s 25 studentkami 1. a 3. ročníku oboru Krejčí v rámci předmětu Oděvní materiály, Oděvní technologie, přítomné byly i vyučující tohoto předmětu, které neměly s dokumentárním filmem ve výuce zkušenosti. Téma studentky zaujalo, protože udržely pozornost celých 90 minut bez přestávky, bavilo je to natolik, že se nerozptylovaly kontrolou mobilních telefonů.
Použila jsem uvozující otázky z jedné aktivity a upravila jsem dotazník z druhé aktivity. Lekci jsem začala krátkými otázkami (první dvě hlasovací, třetí otázka debatní). Fungovalo hlasování u navozujících otázek: Kdo využívá všechno oblečení ze svého šatníku (polovina skupiny)? Kdo má v šatníku nějaký kousek oblečení, který za poslední rok nevyužil? (dvě třetiny skupiny). Na otázku: Proč si lidé kupují oblečení, i když ho nepotřebují? – zazněly názory, že se jim oblečení prostě líbí, chtějí si udělat radost apod.
Film studentky zaujal a vydržely ho sledovat až do konce - což je překvapivé, když film trvá téměř hodinu. Poté proběhla reflexe pomocí otázek: Které téma vás ve filmu zaujalo – odpovědi se točily kolem ekologie, odpadů, mezd zaměstnanců, životní situace zaměstnanců, snahy návrhářky přijít na pravdu o výrobě riflí Zara včetně informace, že jsou jedovaté. Na otázku, zda jim film přinesl nějakou novou informaci, zazněla ekologická zátěž, množství odpadu nebo strašné výrobní podmínky. Diskutovaly jsme také o pojmech recyklace a upcyklace.
Nakonec jsem všem rozdala dotazník s otázkami – dostaly deset minut na zpracování, poté jsem se ptala a studentky odpovídaly. Osvědčilo se mi to víc než se rovnou ptát, mohou si rozmyslet odpovědi. Práce na dotazníku je bavila, zjišťovaly, v jaké zemi bylo vyrobeno oblečení, co mají na sobě - navzájem si prohlížely cedulky a přišly na to, že většina oblečení byla vyrobena v Číně. U průměrné životnosti jejich oblečení uváděly, že záleží na druhu výrobku (některé napsaly půl roku, většina 2 – 3 roky, nejdelší bylo 10 let).
Ptala jsem se také na to, zda recyklují nebo upcyklují své oblečení a jak. Pouze jedna studentka napsala, že někdy oblečení přešívá na něco nového, případně to zkrátí, upraví. Někdy z toho šije úplně jiné věci – tašky, rukavice, šály, šátky, čepice, brašny, obaly nebo hračky. Na otázku, co dělají s nepotřebnými oděvy zaznělo předávání dál v rodině nebo mezi známými, kontejner na oblečení na charitu, hadr v domácnosti nebo další prodej.
Nakonec jsme skončily debatou o tom, že by si měly vytvořit svůj vlastní vkus a nenechat si diktovat módní trendy od médií a módních značek – ať jsou originální. Takže pokud si nakoupí oblečení, ať si koupí pouze to, které se jim skutečně líbí – a to ať nosí déle než půl roku, případně si ho jakkoliv upraví – vždyť šít umí.
Studentky i vyučující odborných předmětů se na konci se shodly, že podobné filmy rády zase uvidí.
Petra Karfíková, Obchodní akadamie a Střední odborná škola gen. Františka Fajtla, Louny
Promítání filmu studentům nabídlo nový pohled na svět, který je obohatil nejen z hlediska odborné látky, ale i osobně. Silně na ně zapůsobily výpovědi lidí a možnost vidět, jak věci fungují v jiném prostředí. Zaujala je také myšlenka upcyklace, díky které si uvědomily, že mohou sami kreativně upravovat a vylepšovat věci kolem sebe.
Ilona Pirichová, učitelka odborného předmětu Oděvní materiály, Obchodní akadamie a Střední odborná škola gen. Františka Fajtla, Louny
Zavřít