Eugéniové

  • Eugéniové
  • Pavel Štingl
  • Česká republika
  • 2013
  • 76 min.
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si svůj postoj k právu na život
  2. nahlédnout možnost zneužití vědy a exaktních výzkumů
  3. diskutovat o individuálních měřítcích krásy a ideálu

Když se lidstvo s rozšiřujícím se poznáním o původu člověka začalo zříkat boha, přišli vědci s novým termínem: eugenika. Tento směr měl zkoumat metody vedoucí k dosažení co nejlepšího genetického fondu člověka. Nadšení zastánci věřili, že můžou spasit lidstvo a vylepšit svět. Svou kariéru s eugenikou spojila řada akademiků, kteří se rozhodli hodnotit, co je v přírodě lepší a co horší, co je krásné a co ošklivé, a co je tedy třeba podpořit, nebo naopak vymýtit. Nacisté dovedli eugeniku až k hrůzné dokonalosti. Pavědecké metody sloužily jejich nejvyššímu cíli: konečnému řešení. Ti „horší“ jedinci tak byli likvidováni, sedmdesát milionů obyvatel východní Evropy bylo určeno pro otrocké práce, třicet procent německého národa bylo třeba vyčistit. Ne politici, ale vědci určovali kritéria hodnocení. Režisér Pavel Štingl spojil unikátní archivní materiály a animované pasáže s literárním komentářem spisovatele Patrika Ouředníka a vytvořil tak nadčasovou esej přinášející zamyšlení nad historií i tím, jak je vědecké poznání zneužitelné.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kniha knih

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:
  • rozumí roli a moci propagandy
  • si uvědomují, jakou sílu má kniha jako nástroj propagandy a manipulace
  • jsou kritičtí k čtenému obsahu

Pihatým vstup zakázán

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:
  • rozumí nebezpečí rasismu, xenofobie
  • si uvědomují možnost zneužití vědy a exaktních výzkumů
  • zpracují popis svých spolužáků

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • eugenika a její historie
  • zneužití eugeniky
  • rasová hygiena
  • nedobrovolné sterilizace

Lidský příbeh

Informační texty

  • příběh Hedy Blochové
  • ukázka z knihy Příběhy bezpráví - Holocaust

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

IN IUSTICIA

Pomoc obětem násilí z nenávisti

HATE FREE CULTURE

Iniciativa lidí, kteří usilují o život bez násilí a nenávisti

Muzeum člověka

Přírodovědecká fakulta UK v Praze – Hrdličkovo muzeum člověka

Úmluva o lidských právech a biomedicíně

Úmluva na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.