Jak se neutopit v záplavě informací? Pokládejte si otázky
Ztrácíte se v záplavě informací, která na nás každodenně proudí ze všech stran? Reklamy, zprávy, sociální sítě, notifikace na mobilech a dalších zařízeních, ... Nevíte, kterým sdělením můžete věřit a u kterých naopak zvýšit ostražitost?
Abychom se v moři informací neutopili a dokázali kriticky uvažovat nad tím, co dennodenně skrze různorodá média konzumujeme, mohou nám být nápomocné nástroje kritického myšlení. Díky nim můžeme posuzovat důvěryhodnost textů, videí, fotografií, ... zkrátka všech mediálních sdělení, a to skrze odpovědi na 5 jednoduchých otázek: KDO? CO? KOMU? JAK? a PROČ?.
KDO, CO, KOMU, JAK a PROČ
Zodpovídání 5 klíčových otázek je jednoduchý postup, kterým se dá kriticky rozebrat a posoudit jakékoliv textové, audovizuální či jiné sdělení. Stejně jako další metody založené na kladení otázek, zůstává tato metodika aktuální bez ohledu na měnící společenské prostředí, technologický pokrok a nové mediální nástroje. Pokud chcete rozvíjet svou mediální gramotnost, nebo mediální gramotnost dětí, rodičů či přátel, je to ten "pravý konec", za který vzít.