1. (Ne)originální foto

Nevěřte všemu, co vidíte. S obrazem se dá manipulovat velmi jednoduše. V této kapitole ukazujeme, jak ověřovat autenticitu obrázků a fotografií a nenechat se napálit.

  Plakát ke stažení: JPG, PDF

  Řešení plakátu najdete na konci kapitoly.

 

 

 

 

Informace

Digitálně upravovat obrázky a fotografie je velmi snadné. Něco do obrázku přidat či z něj odebrat zabere ve Photoshopu (či jiném grafickém editoru) pár minut. Motivace k podobným úpravám mohou být různé. Může jít o zábavu, ale také o vyvolání nebo posílení nějakých emocí – vzteku, strachu... U takových obrázků je obzvláště na místě si ověřit, zda nejde o záměrnou manipulaci.

Jak upravené fotky a obrázky poznat?

U digitálních fotografií a obrázků lze poměrně jednoduše ověřit, zda se už dříve objevily na internetu a v jakém kontextu. Některé prohlížeče umožňují ověřit autenticitu snímku pouhým kliknutím pravým tlačítkem myši a volbou „Vyhledat pomocí Google“. Pokud tento způsob nefunguje, je třeba nejdříve danou fotku uložit do počítače nebo si zkopírovat její adresu (kliknout pravým tlačítkem na fotku a vybrat „Kopírovat adresu obrázku“). Poté na webu images.google.com kliknout na ikonu fotoaparátu, vložit URL či nahrát obrázek a vzápětí již uvidíme, kde a kdy se na internetu tato fotografie dříve objevila. Můžeme tak zjistit, že pochází z jiné lokality nebo byla pořízena v jiném čase, než jak to nyní vypadá.
 

Tipy do výuky

AV lekce - Rusko-ukrajinská informační krize

Reportáž zpravodaje České televize Josefa Pazderky se zabývá podobami ruské propagandy v souvislosti s válkou na Ukrajině. V aktivitě Popisky si žáci vyzkoušejí, nakolik nás popisky u fotografií ovlivňují, jak je vnímáme.

AV lekce – Holka z Instagramu

Úprava fotek neznamená vždy nutně manipulaci, může jít i o umělecké účely. Audiovizuální lekce představuje patnáctiletou Annegienne, která ráda fotí. Snímky poté upravuje v mobilní aplikaci a nahrává na Instagram. Aktivity k lekci se zaměřují na to, jaká pozitiva a negativa nám do života sociální sítě přinášejí.

 

Užitečné odkazy

Google maps Street view pro ověření lokace fotek (www.google.cz/maps) – Google mapy umožňují využít funkce Street view – stačí kliknout na vybraném místě na mapě dole vpravo na ikonku oranžového panáčka. Tato funkce je velmi nápomocná, když si chceme ověřit, zda fotografie z konkrétní lokality odpovídá místu a času, které jsou v jejím popisku uvedeny.

YouTube DataViewer (citizenevidence.amnestyusa.org) – Amnesty International zprovoznila službu ověřování videí z YouTube, která umožnuje zjistit, kdy bylo video na YouTube nahráno, a usnadňuje také reverzní vyhledání obrázků z videa – funguje na stejném principu jako ověření předchozího výskytu nějaké fotky prostřednictvím Google obrázky.

Bellingcat (www.bellingcat.com) – Mezinárodní tým investigativních novinářů ověřuje zprávy a fotografie z konfliktů po celém světě.
 

Řešení

Na jakých šesti obrázcích něco nesedí?

Na obrázcích číslo 1, 3, 4, 6, 7, 8. Bližší vysvětlení najdete níže. Obrázky 2 a 5 jsou originální (jak obrazová, tak textová část).

1. Při vyhledání fotografie v Google obrázky zjistíme, že je prezentována ve zcela jiném kontextu. Autor vystřihl část obrázku, přidal k němu nový popisek a prezentuje ho jako svědectví o současné situaci na Ukrajině. Fotografie přitom pochází z běloruského filmu Brestská pevnost (2010) – to zachycuje obrázek 5, který je autentický.

3. Do fotografie je vložen citát, který daná osoba nemohla vzhledem k době, kdy žila, říci – internet tehdy neexistoval.

4. Dívce na fotografii byla zvětšena v grafickém editoru prsa. Je to vidět na zvlnění záclony, která je až za ní. Na fotce tedy nesedí prostorová perspektiva.

6. Při vyhledání fotografie v Google obrázky odhalíme, že fotografie s mladou dívkou pochází z fotobanky. Dívka na fotce je prezentována jako podporovatelka konkrétní politické strany, což ale neodpovídá realitě.

7. Popisek u fotky tvrdí, že je z Prahy, a že byla focena 25. února. Pohled na zelený strom však dokazuje, že fotka nemohla vzniknout v zimě.

8. V pravém dolním rohu je jedna noha navíc, se snímkem se tedy manipulovalo.

U obrázků 4 a 8 lze i pouhým okem postřehnout, že byly digitálně upraveny. U obrázku 3 a 7 lze manipulaci odhalit tak, že nad obrazovou informací přemýšlíme v souvislostech. U obrázků 1 a 6 nelze manipulaci tak snadno odhalit, k tomu je nutné podniknout další kroky.

<< Zpět na přehled všech kapitol

 

               Chci odebírat Bulletin

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.