Povodně 2024 - Záplava dezinformací a emocí
Extrémní deště přinesly do Česka kromě katastrofálních povodní také záplavu dezinformací a konspirací. Aktualizovali jsme proto aktivitu Když se sejde dobrá duše, obchodník a lovec lajků (o povodních), v níž se žáci hravou formou seznamují s různými motivacemi pro tvorbu a šíření dezinformací.
Kromě toho jsme připravili seznam dalších doporučení a materiálů, které můžete využít pro ošetření emocí žáků, kteří se s povodněmi setkali přímo nebo prostřednictvím médií.
Zvažte, nakolik povodně zasáhly vaše žáky anebo jejich kamarády a příbuzné a zda je vhodné zařadit aktivitu na dezinformace či nejdříve ošetřit jejich emoce.
Povodně a dezinformace
Již během příprav na záplavy se objevila řada lidí, kteří popírali, že k povodním vůbec dojde. Od jejich vypuknutí pak byla zpochybňována jejich závažnost a objevuje se celá řada konspirací o příčinách povodní. Odborníci navíc upozorňují, že výskyt dezinformací ohledně povodní pravděpodobně ještě poroste, až se tématu plně ujme antisystémová a dezinformační scéna.
Na mediálního analytika si mohou zahrát i vaši žáci. V aktivitě Když se sejde dobrá duše, obchodník a lovec lajků (14+, 45 min.) analyzují skutečná sdělení publikovaná v průběhu povodní a zamýšlí se nad motivacemi lidí, kteří dezinformace šíří.
Povodně a emoce dětí
Povodně se bohužel přímo dotkly velkého množství dětí, které za sebou nyní mají velice náročnou zkušenost. Záplavy jsou navíc mediálně velmi exponované a většina dětí se tak s obrazem záplav setká minimálně na obrazovce nebo displeji. Se stresem se tak musí vypořádat i děti, kterých se povodně zdánlivě netýkají.
Lekce Poslouchám může pomoci dětem svěřit se a mluvit o svých pocitech. Krátký film zachycuje příběhy dětí, které se svěřují se svými trápeními na speciální telefonní lince Kindertelefoon – obdobě české Linky bezpečí. Součástí lekce je aktivita zaměřená na trénink aktivního naslouchání.
Své emoce mohou žáci vyjádřit také formou psaní dopisu (R.A.F.T). Výběr adresáta i dopisovatele je na nich, kreativitě se meze nekladou. Např. mohou psát za sebe svým rodinným příslušníkům, lidem, kteří přišli pomoci, sousedům, kteří byli zasažení povodní nebo svému pokoji, domu. Dejte jim volnost, vypsat se ze svých emocí se již v minulosti osvědčilo.
Využít můžete také další metody reflexe emocí. Inspiraci, jak komunikovat s dětmi během krizových událostí najdete v doporučení expertů z centra Locika Jak mluvit s dětmi o povodních.