Nejčastější dotazy
- Kdo se může zúčastnit projektu Kdo jiný?
- Jaké je téma aktuálního ročníku?
- Co studenti a studentky účastí v projektu získají?
- Co všechno je pro účastníky a účastnice projektu zajištěno?
- Co se od účastníků a účastnic projektu očekává?
- Co se očekává od zapojených vyučujících?
- Jak začlenit Kdo jiný? do výuky?
- Co vyučující vzkazují těm, kteří budou s nějakým projektem začínat?
1. Kdo se může zúčastnit projektu Kdo jiný?
Projekt Kdo jiný? je v aktuálním ročníku určen pro středoškoláky a středoškolačky a žáky a žákyně druhého stupně ZŠ. Vzdělávacího programu se mohou zúčastnit týmy v počtu 1-5 studentů či studentek. Jste-li větší tým, např. školní parlament či spolek, můžete vyslat zástupce. Každý tým doprovází 1 vyučující.
2. Jaké je téma aktuálního ročníku?
Vnímáme, že téma klimatické změny a jejích dopadů je pro mladé lidi velmi palčivé. Chceme proto v letošním roce podpořit zejména projekty zaměřené tímto směrem, dále nápady spojené s udržitelným životním stylem, ochranou životního prostředí nebo zodpovědným spotřebitelským chováním.
3. Co studenti a studentky účastí v projektu získají?
Studenti a studentky účastí v projektu Kdo jiný? :
- rozvinou komunikační dovednosti,
- posílí své sebevědomí,
- budou mít praktickou zkušenost s fungováním úřadů a organizací,
- zlepší svou schopnost projektově plánovat,
- vyzkouší si v praxi týmovou spolupráci,
- navážou nová přátelství.
4. Co všechno je v rámci projektu zajištěno?
Účast na projektu je zcela zdarma. Pro účastníky a účastnice zajistíme:
- 2 víkendová intenzivní víkendy plné inspirace a workshopů,
- 1 online setkání,
- mentoring & konzultace s odborníky,
- občerstvení,
- ubytování a cestovné na setkání mimo Prahu nebo pro mimopražské.
Pro vyučující navíc zajistíme také:
- metodickou podporu a materiály.
5. Co se od účastníků a účastnic projektu očekává?
Přestože je účast na projektu zdarma, očekáváme od studentů a studentek zodpovědný přístup.
Nezbytné je:
- zúčastnit se všech setkání,
- mít zájem o své okolí a realizaci vlastního projektu,
- mít ochotu pracovat na projektu i mimo organizovaná setkání,
- mít souhlas rodičů / zákonného zástupce s účastí na setkáních (pro účastníky a účastnice mladší 18 let).
6. Co se očekává od zapojených vyučujících?
Pro studenty a studentky připravíme jedinečnou nabídku workshopů, díky kterým budou mít možnost rozvinout řadu kompetencí pro realizaci vlastních projektů. Roli doprovázejících vyučujících vnímáme nicméně jako zásadní. Díky vaší podpoře studenti a studentky neztratí motivaci ani v období mezi setkáními. Prostor, který projektům dáte ve výuce nebo mimo ni, necháváme na vás. Víme, že jste velmi vytížení svými povinnostmi, ale prosíme minimálně o následující zapojení:
- registrace týmů,
- motivování studentů a studentek v období mezi setkáními,
- sepsání krátké závěrečné zprávy o zapojení do projektu (tato aktivita je honorovaná).
7. Jak začlenit Kdo jiný? do výuky?
Týmové projekty Kdo jiný? je možné zařadit do vyučování různými způsoby - od začlenění aktivit do existujících předmětů nebo oborů až po vytvoření volitelného předmětu či zájmového kroužku. Více informací a tipů najdete v metodické příručce projektu. Stáhnout si také můžete ukázku půlročního tematického plánu.
8. Co vyučující vzkazují těm, kteří budou s nějakým projektem začínat?
„Jděte do toho! I jeden zapálený žák za to stojí... Nějaká jiskra z něj zase odlétne dál...“
(Ilona Horáčková, Střední průmyslová škola sdělovací techniky, Praha)
„Připravte se na to, že nebude vše probíhat hladce, abyste pak nebyli neúspěchy zaskočeni. Dobrou zprávou je, že i při neúspěchu většinou přijde nějaká podpora (někdy i ze strany, ze které byste to nečekali).“
(Šárka Coufalíková, Gymnázium Jana Nerudy, Praha)
„Nebojte se začátků, ani reakcí svého okolí a jděte naplno za svým cílem. Určitě vám někdo pomůže.“
(Štěpánka Marková, Gymnázium Čakovice, Praha)
„Nenechte se odradit dílčími počátečními neúspěchy a někdy i dlouhými rozjezdy. Věnujte pozornost tématu, zdůvodňujte si ho. Nezapomeňte na počáteční optimismus.“
(Eva Wolfová, Základní škola Brána jazyků s rozšířenou výukou matematiky, Praha)