




Doporučený věk
12—21 let
Tematický okruh
Mediální vzdělávání, Filmy pro veřejnost
Téma
Kovyho mediální ring, Filmy pro veřejnost, Umělá inteligence
Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
V jakém státu žijeme?
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+
Žáci:
- dovedou v mediálních sděleních rozlišit faktické informace a názory
- se zamýšlejí nad důvěryhodností zdrojů, na něž se autoři sdělení odkazují
- kriticky posuzují důvěryhodnost mediálních sdělení, s nimiž se setkávají
Věřit nevěřit
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+
Žáci:
- se seznámí s metodou 5 klíčových otázek
- si vyzkouší analyzovat dezinformační příspěvek ze sociálních sítí
- diskutují o důvěryhodnosti obsahu na sociálních sítích
AI jako mediální analytik
Aktivita s AI / 45 min. / doporučený věk: 13+
Žáci:
- umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi
- dokážou analyzovat mediální sdělení pomocí AI chatbota
- si uvědomují omezené možnosti chatbota a chápou nutnost zapojení kritického myšlení a ověřování informací z různých zdrojů
Jak se ptát – 5 klíčových otázek
Informační texty
- pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení
Tipy, jak na internetu nenaletět
Informační texty
Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Distanční výuka
Aktivita pro online výuku
- analýza videa z YouTube podle klíčové otázky „CO?”
- tvorba audio či videonahrávky
- analýza fake news
Doprovodné a doporučené materiály
MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky
Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.
Česká mediální krajina
Jaké jsou rozdíly mezi soukromými a veřejnoprávními médii, jaká je míra jej, kdo vlastní soukromá média? Jak fungovala média za komunismu? Rubrika Bulletinu mediálního vzdělávání.
Příklady analýz podle 5 klíčových otázek
Podívejte se na příklady analýz podle metodiky "5 klíčových otázek" vypracované k různým typům mediálních sdělení.
SvětMédií.info – web k mediální výchově
Web se věnuje široké šíři témat od role médií ve společnosti přes fungování mediálních organizací až po reklamu, síťová média nebo bezpečnost na internetu.