Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Úvod do problematiky
Úvod do problematiky
- co je projektové vyučování
- jak zařadit projekt do výuky
- role učitele a žáka
- časový plán a mezipředmětový přesah projektu
- výhody projektového vyučování
Orální historie
Informační texty
- co je orální historie
- způsoby jejího využití ve výuce
- etické úskalí orální historie
Jak postupovat v praxi - plánování a realizace
Informační texty
- jak vybrat téma a sestavit si plán projektu
- jak rozdělit role v týmu
- jak dát o sobě vědět - PR a propagace projektu
- jak získat prostředky – pravidla fundraisingu
- jak projekt vyhodnotit
Jak pracovat s pamětníkem
Informační texty
- jak nalézt pamětníka a jak postupovat před setkání s ním
- jak vést rozhovor
- pátrání v archivech
- psaní a zpracování příběhu
- etické zásady
Zasazení projektů mod.čs.dějin do RVP
Informační texty
- průřezová témata, klíčové kompetence a vzdělávací oblasti, které se nejčastěji objevují u projektů s tematikou moderních československých dějin
Pátrání po T.G. Masarykovi
Projekt
Žáci:
- seznámí se s osobností T.G.M.
- v rámci týmu kreativně zpracují základní otázky Masarykovy filosofie
Jeden den v koncentračním táboře
Projekt
Žáci:
- znají příčiny, průběh a důsledky holocaustu
- na konkrétních příkladech si uvědomují zrůdnost tzv. konečného řešení židovské otázky
- znají vybraná místa spojená s utrpením Židů za 2. sv. v.
Odsun nebo vyhnání
Projekt
Žáci:
- znají příčiny, podstatu a důsledky vysídlení německého obyvatelstva z Čs. po 2. sv. v.
- diskutují o principu kolektivní viny, na jehož základě bylo vysídlení německého obyvatelstva provedeno
- na konkrétních příkladech zjišťují průběh vysídlení v místě jejich bydliště
Rok 1956 a 1968 očima pamětníků a tisku
Projekt
Žáci:
- mají znalosti o maďarské revoluci v roce 1956 a dokážou si je propojit se situací v roce 1968 v Československu
- konfrontují dobové události očima pamětníků a zprávy v komunistickém tisku
- navážou kontakty s vrstevníky z jiného státu
Jaká byla normalizace
Projekt
Žáci:
- prostřednictvím rozhovorů v rodinách a archivních materiálů se seznamují s životem lidí v období normalizace
- učí se konfrontovat názory, které si přinášejí ze svých rodin, s historickou skutečností a poznávají, čím jsou takové názory ovlivněny
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Doprovodné a doporučené materiály
Souhlas pamětníka
Vzor souhlasu se zpracováním a uveřejněním životního příběhu pamětníka