Deset bodů

  • Deset bodů
  • Milan Maryška
  • Česká republika
  • 1969
  • 22 min.
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s reakcí studentů na události po srpnu roku 1968
  2. získat informace o manifestu „Deset bodů“
  3. zaujmout vlastní postoj vůči manifestu a situaci v roce 1968

V listopadu 1968 vyhlásili vysokoškolští studenti na protest proti posrpnovému vývoji třídenní okupační stávku. Podpořili tak „studentské desatero", které zaslali politickému vedení. V něm mimo jiné požadovali zrušení cenzury, svobodu slova, shromažďování, dodržování osobních svobod občanů, svobodu výjezdu za hranice či svobodu bádání. „Není v tom radikalismus, chceme jen o málo víc než minimum samozřejmosti," říkali studenti, jejichž protest podporovali středoškoláci, dělníci, široká veřejnost i někteří profesoři. Jakkoli je ze studentů vystupujících v dokumentu cítit naděje a víra v to, že dělají správnou věc, myšlenka na dvacet let následné normalizace diváka mrazí. Cenné autentické záběry zaznamenali tehdejší posluchači FAMU.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Jak to viděli studenti v roce 1968?

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • seznámí se s textem manifestu Deset bodů a analizují jej
  • dokážou vytvořit manifest pro současný stav naší společnosti

Je třeba ukazovat odvahu

Aktivita / 55 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • získají informace o studentské stávce v roce 1968
  • na základě archivních materiálů a výpovědí svědků dovedou kriticky posoudit požadavky vysokoškoláků

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • politická situace v Evropě v roce 1968
  • Varšavská smlouva
  • Pražská jaro
  • společenská situace po srpnu 1968
  • třídenní studentská stávka v listopadu 1968
  • Manifest Deset bodů

Slovo historika

Úvod do problematiky

  • situace vysokoškolských studentů v 60. letech
  • Svaz vysokoškolského studentstva Čech a Moravy
  • situace studentů na Západě
  • radikalizace studentů po srpnu 1968
  • studentské desatero a stávka

 

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Jan Palach 16. - 25. 1. 1969

Výstava fotografií, 4. - 25. 2. 2014, Křížová chodba a Rytířský sál Staroměstské radnice v Praze

Manifest Deset bodů

Manifest požadující splnění 10 požadavků, mj. svobodu shromažďování a spolčování, svobodu projevu, zaručení osobní a právní jistoty

Rok 1968 a 1969

Stránky Ústavu pro studium totalitních režimů věnované událostem roku 1968 a 1969

Web o Janu Palachovi

Multimediální projekt Univerzity Karlovy mapující osobnost Jana Palacha a dalších devíti lidí, kteří se z politických důvodů stali „živými pochodněmi“

Soubor kreslených vtipů z r. 68

Autoři anekdot reagují na reformní proces, invazi vojsk Varšavské smlouvy a nastupující normalizaci

Soubor vybraných stránek novin a časopisů z r. 68

Kopie vybraných stránek československých novin a časopisů z roku 1968 v kvalitním rozlišení

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.