Mladí Rusové na útěku

  • Abgetaucht - Junge Russen auf der Flucht
  • Anna Winzer
  • Německo
  • 2022
  • 53 min.
  • titulky
  • 16—22 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. dozvědět se o dění v Rusku v začátcích války s Ukrajinou a o rozdílných pohledech na konflikt v rámci společnosti
  2. zamyslet se nad tématem aktivního občanství, nad jeho přínosy i možnými důsledky
  3. poznat krajinu a život na ruské Sibiři

Jegor žije v ruském Irkutsku, miluje potápění v ledové vodě a na sociálních sítích vybízí k aktivní ochraně sibiřské přírody. S ruskou invazí na Ukrajinu se ale jeho život radikálně změní. Jak v Rusku vypadaly první dny po začátku invaze na Ukrajinu? Co se stane s tím, kdo s aktuální situací vyjádří nesouhlas? Jegorův případ je příběhem jednoho ruského občana chyceného v systému, který důmyslně umlčuje pravdu. Ukazuje druhou frontu ruské války: kromě té ukrajinské je tu ještě boj proti vlastnímu obyvatelstvu, které se nehodlá tak snadno podvolit svévoli režimu. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Hrdinové

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 16+

Žáci: 

  • zamýšlí se nad tématem hrdinství či aktivního občanství a jeho možnými důsledky, 
  • dozvídají se o dění v Rusku v začátcích války s Ukrajinou a o rozdílných pohledech na konflikt v rámci společnosti,
  • rozvíjejí svou schopnost naslouchat druhým a sdílet své emoce.

Co mě pálí

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • dozvídají se o dění v Rusku v začátcích války s Ukrajinou a o rozdílných pohledech na konflikt v rámci společnosti,
  • uvažují nad smyslem aktivního občanství a diskutují o tématech, která je tíží,
  • rozvíjejí svou schopnost formulovat vlastní názor a vyjadřují jej pomocí transparentu.

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • jak jsou Rusové informováni o událostech na Ukrajině 
  • jaké procento obyvatel s invazí nesouhlasí 
  • jak se podařilo režisérce zachytit už první dny po invazi 

Stejné příběhy, jiná jména - kampaň za lidská práva

Projekt / 7 - 14 dní / doporučený věk: 13+, 14+ nebo 16+

Žáci:

  • se zamýšlí nad porušováním lidských práv
  • realizují vlastní projekt a prohlubují týmovou spolupráci
  • zkoumají své kořeny a objevují významné lokální osobnosti

Projekty, které můžete s žáky realizovat:

Rozhovor s Nadiiou Ivanovovou

Informační texty

  • Rozhovor s ředitelkou Centra pro lidská práva a demokracii organizace Člověk v tísni o současné situaci na Ukrajině a v Rusku.
  • Rozhovor se uskutečnil 29. 11. 2023 během webináře k lidskoprávní kampani Stejné příběhy, jiná jména

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Doporučené lekce: Válka na Ukrajině

Materiály a aktivity JSNS k válce na Ukrajině

Rozcestník na materiály o Ukrajině pro vyučující

Na webových stránkách Člověka v tísni

Maraton psaní dopisů - Amnesty International

V prosinci posílají lidé na celém světě ručně psané dopisy s výzvami k osvobození konkrétních lidí, kteří se stali obětmi bezpráví.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.