Muž, který sázel stromy

  • The Man Who Planted Trees
  • Fredérick Back
  • Kanada
  • 1987
  • 30 min.
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. rozvíjet vztah ke krajině a přírodě obecně
  2. znát příčiny a důsledky změn v krajině a význam krajinných prvků
  3. uvědomit si, že zásadní věci může dokázat i obyčejný člověk

V poetickém animovaném snímku sledujeme příběh fiktivní postavy Élzearda Bouffiera, osamělého pastevce z pustiny ve francouzských Alpách. Jednoho dne, datovaného do roku 1910, ho potká mladý poutník. Fascinovaně pozoruje muže, který každý den vysadí sto žaludů do neúrodné planiny, aby tak vrátil život do míst, jež zdánlivě navždy zahynula. Poutník nemůže na obětavého Élzearda zapomenout, proto se po deseti letech vrací a zjišťuje, že v místech, která bývala mrtvou krajinou, raší mladý les. Pastevec neúnavně a nezištně pokračuje ve své práci, která dává jeho životu smysl. Po mnoha letech se oblast díky jeho zásahu obrodí a osídlí ji zvířata i lidé. Příběh ukazuje, jak mocný může být zásah jediného člověka, který vytrvá ve své obětavé práci.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Čím se liší?

Aktivita / 20 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují význam krajinných prvků v přírodě
  • řeší příčiny a důsledky změn v krajině

Bingo – krajinná ekologie

Aktivita / 20 min. / doporučený věk: 13+

Doporučený věk: 13+

Žáci:

  • znají základní pojmy krajinné ekologie
  • mají základní znalosti z oblasti krajinné ekologie

Les všemi smysly

Aktivita / 45min. + čas strávený venku / doporučený věk: 6+

Žáci:

  • si vyzkouší své smysly v přírodě,
  • naučí se jednoduchá cvičení sloužící k psychohygieně – ke ztišení, dobití baterek, usebrání, soustředění,
  • zažijí samy sebe, své spolužáky i les trochu jinak.

Síla lidského ducha

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • si uvědomují, že zásadní věci může dokázat i „běžný“ člověk
  • si vytvoří portfolio příběhů, které je mohou inspirovat

Jak to bylo dřív?

Projekt / 2× 45 min. (+ dlouhodobá práce v terénu) / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují, které přírodní a architektonické prvky jsou pro jejich obec typické
  • si osvojí reportáž jako slohový útvar

Město nebo samota

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • umějí reflektovat svoje hodnoty
  • si uvědomují, že i oni mohou mít vliv na své okolí
  • si uvědomují, že i jednotlivec může „měnit svět“

Za lepší místo

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • si uvědomují svou sounáležitost s místem, ve kterém žijí
  • se zajímají o své okolí a aktivně přispívají k jeho rozvoji
  • dovedou formulovat své myšlenky

Ekologická novela

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • znají obsah novely J. Giona Muž, který sázel stromy
  • umějí předložený text literárně-teoreticky rozebrat
  • vytvoří fiktivní začátek a závěr textu

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • pojem krajina
  • význam lesů
  • odlesňování a jeho dopady na krajinu

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • úvaha o výhodách a nevýhodách života ve městě a života na venkově
  • reflexe filmu pomocí metody Pětilístek
  • uvědomění, že i jednotlivec má vliv na své okolí
  • vyhledávání projektů, které zachraňují lesy

Doprovodné a doporučené materiály

Evropská úmluva o krajině

Úmluva sepsaná v roce 2010, která má pomoci plánovat, spravovat a šířit povědomí a znalosti o krajině a přírodě.

Dokument Aleje jako součást naší krajiny

Dokumentarista Václav Cílek provází diváka historií a současnou podobou alejí.

Cyklus Mizející místa domova

Publicista Ondřej Vaculík se vydává po stopách dnes již neexistující křížové cesty.

Muž, který sázel stromy po indicku (článek)

Jadav Payeng zasvětil svůj život sázení stromů kolem řeky Brahmaputry. A nebyl na světě jediný.

Učím o klimatu

Jak zařadit klimatickou změnu do výuky? Jak rozvíjet aktivitu a kritické myšlení? Stáhněte si zdarma výukové materiály o klimatu do různých předmětů.

Zábory půdy - hrozba, ale i příležitost (článek)

Půda se stává lukrativním zbožím. Ale obírá o základní obživu obyvatele, kterým patřila.

Projekt - Jak to bylo dřív

Projekt zrealizovaný na ZŠ Zbiroh

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Tato lekce vznikla v rámci projektu: Praktická podpora Environmentální výchovy s využitím audiovizuálních prostředků

Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/08.0049

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.