Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Čím se liší?
Aktivita / 20 min. / doporučený věk: 13+
Žáci:
- si uvědomují význam krajinných prvků v přírodě
- řeší příčiny a důsledky změn v krajině
Bingo – krajinná ekologie
Aktivita / 20 min. / doporučený věk: 13+
Doporučený věk: 13+
Žáci:
- znají základní pojmy krajinné ekologie
- mají základní znalosti z oblasti krajinné ekologie
Les všemi smysly
Aktivita / 45min. + čas strávený venku / doporučený věk: 6+
Žáci:
- si vyzkouší své smysly v přírodě,
- naučí se jednoduchá cvičení sloužící k psychohygieně – ke ztišení, dobití baterek, usebrání, soustředění,
- zažijí samy sebe, své spolužáky i les trochu jinak.
Síla lidského ducha
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 14+
Žáci:
- si uvědomují, že zásadní věci může dokázat i „běžný“ člověk
- si vytvoří portfolio příběhů, které je mohou inspirovat
Jak to bylo dřív?
Projekt / 2× 45 min. (+ dlouhodobá práce v terénu) / doporučený věk: 13+
Žáci:
- si uvědomují, které přírodní a architektonické prvky jsou pro jejich obec typické
- si osvojí reportáž jako slohový útvar
Město nebo samota
Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 12+
Žáci:
- umějí reflektovat svoje hodnoty
- si uvědomují, že i oni mohou mít vliv na své okolí
- si uvědomují, že i jednotlivec může „měnit svět“
Za lepší místo
Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 12+
Žáci:
- si uvědomují svou sounáležitost s místem, ve kterém žijí
- se zajímají o své okolí a aktivně přispívají k jeho rozvoji
- dovedou formulovat své myšlenky
Ekologická novela
Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+
Žáci:
- znají obsah novely J. Giona Muž, který sázel stromy
- umějí předložený text literárně-teoreticky rozebrat
- vytvoří fiktivní začátek a závěr textu
Otázky a odpovědi
Informační texty
- pojem krajina
- význam lesů
- odlesňování a jeho dopady na krajinu
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Distanční výuka
Aktivita pro online výuku
- úvaha o výhodách a nevýhodách života ve městě a života na venkově
- reflexe filmu pomocí metody Pětilístek
- uvědomění, že i jednotlivec má vliv na své okolí
- vyhledávání projektů, které zachraňují lesy
Doprovodné a doporučené materiály
Evropská úmluva o krajině
Úmluva sepsaná v roce 2010, která má pomoci plánovat, spravovat a šířit povědomí a znalosti o krajině a přírodě.
Dokument Aleje jako součást naší krajiny
Dokumentarista Václav Cílek provází diváka historií a současnou podobou alejí.
Cyklus Mizející místa domova
Publicista Ondřej Vaculík se vydává po stopách dnes již neexistující křížové cesty.
Muž, který sázel stromy po indicku (článek)
Jadav Payeng zasvětil svůj život sázení stromů kolem řeky Brahmaputry. A nebyl na světě jediný.
Učím o klimatu
Jak zařadit klimatickou změnu do výuky? Jak rozvíjet aktivitu a kritické myšlení? Stáhněte si zdarma výukové materiály o klimatu do různých předmětů.
Zábory půdy - hrozba, ale i příležitost (článek)
Půda se stává lukrativním zbožím. Ale obírá o základní obživu obyvatele, kterým patřila.
Projekt - Jak to bylo dřív
Projekt zrealizovaný na ZŠ Zbiroh