Přízrak Martin

  • Spøkelset Martin
  • Aslak Danbolt
  • Norsko
  • 2009
  • 28 min.
  • titulky
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. být si vědom nebezpečí řízení pod vlivem návykových látek
  2. nebýt lhostejný k lidem s postižením a zajímat se o jejich potřeby
  3. aktivně se zajímat o místo, kde žiji, a jeho přístupnost (nejen) pro lidi s handicapem

Osmadvacetiletý Martin se pohybuje s pomocí vozíku a je odkázaný na pomoc rodičů a ošetřovatelek. V devatenácti letech totiž sedl spolu s kamarády do auta opilý a pod vlivem drog. Po nárazu do telegrafního sloupu utrpěl těžká zranění s doživotními následky – od krku dolů je ochrnutý, nemůže mluvit, ale jeho mentální schopnosti zůstaly neporušeny. Martin bydlí v domě s pečovatelskou službou a se svým okolím komunikuje prostřednictvím počítače. Dívá se na televizi, hraje karty a podílí se na projektu, který varuje teenagery před řízením pod vlivem drog. Navzdory relativně aktivnímu životu se stále musí vyrovnávat s následky nehody. Kdo se o Martina postará, až jeho rodiče zemřou? Poučí se někdo z jeho chyb? 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Sednout nebo nesednout?

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • si uvědomují možnost volby, kterou mají v rizikových situacích
  • znají základní techniky asertivity a umějí je použít

Jak omezit alkohol za volantem

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • si uvědomují možné důsledky řízení pod vlivem alkoholu
  • dovedou navrhnout strategie, jak alkohol za volantem omezit
  • zamýšlejí se nad mediálními kampaněmi jako nástrojem, jak upozornit na společenské problémy

Naše obec přátelská

Projekt / 3× 45 min. a samostatná práce žáků / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • se aktivně zajímají o místo, kde žijí
  • vytvoří mapu míst, institucí a firem ve svém městě/obci, které jsou přátelské ke zdravotně handicapovaným

Reportáž

Projekt / podle rozhodnutí pedagoga

Žáci:

  • si osvojí reportáž jako slohový útvar
  • mají povědomí o tom, s jakými omezeními se mohou handicapovaní lidé potýkat

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Martinův zdravotní stav
  • péče o lidi s handicapem
  • možnosti realizace lidí s handicapem
  • trestní odpovědnost za řízení pod vlivem návykových látek
  • mediální obraz lidí se zdravotním znevýhodněním v českých médiích

Využití lekce v třídnické hodině

  • otevření tématu život s postižením, řízení pod vlivem alkoholu, závislosti
  • vzájemné naslouchání, tolerance a respekt 
  • inspirativní metody, jak sebe a žáky rozvíjet  
  • zlepšení klimatu třídy

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • sdílení poznatků o tom, co je to handicap
  • uvědomění si možných následků požití omamných látek
  • doprovodné materiály k výuce o alkoholismu a závislostech

Doprovodné a doporučené materiály

Spoty Nemyslíš, zaplatíš

Youtube kanál kampaně "Nemyslíš, zaplatíš!"

Projekt Pij s rozumem

Webové stránky věnující se rizikům nadměrného nebo nezodpovědného požívání alkoholu.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

 

Lekce vznikla za podpory:

Slavíme milion přehrání lekcí

 

Přečtěte si více
 

Děkujeme vám všem, kteří prostřednictvím našeho portálu přinášíte do tříd důležitá a mnohdy opomíjená témata. Které lekce jsou mezi TOP10? Jaká témata jsou nejoblíbenější? A co dalšího chystáme? Přečtěte si vše o milionu přehrání v našem článku.