Válka na Ukrajině - zkušenosti vyučujících
Jak válku na Ukrajině reflektují ve výuce jiní vyučující? Inspirujte se jejich zkušenostmi.
U nás se snažíme o pomoc a podporu skrze preventivní tým (metodik prevence, psycholog, výchovný poradce), tzn. nabídka pomoci všem bez rozdílu, email z vedení školy všem dětem, rodičům a pedagogům. Ví, na koho se mohou obrátit. Komunikuji i jako třídní se studentkou, která má na Ukrajině rodinu... některé studentky plakaly... je to síla. Kromě individuálního přístupu jsem během pondělka a úterka (28. 2. a 1. 3. 2022, pozn.) ve všech skupinách, kde učím, mluvila a diskutovala na téma, jak pomoct sobě ve chvíli, kdy mě přepadá úzkost/strach/jakákoli emoce v souvislosti s válkou, a na koho se obrátit (ve škole, mezi nabídkami terapeutů, Linka bezpečí apod.). Hodně zdůrazňuji prevenci jakékoli nenávisti nebo šikany Rusů. Mluvili jsme o tom, že spousta Rusů žijících mimo Rusko právě kvůli Putinovi z vlasti odešla, že je to konflikt Putinův, nikoli Rusů apod.
Zuzana Paseková, Karlínská obchodní akademie, Praha
|
Starší studenti o tom chtěli mluvit, ptala jsem se na důvody, proč se to děje, odpovědi byly různé, třeba že Rusko je hospodářsky na dně a Ukrajina má bohaté nerostné zdroje. Mladší děti potřebovaly vyjádřit své strachy, dělali jsme cvičení - 5-4-3-2-1, takzvaný grounding.
Jana Tabášková, Gymnázium Havířov
|
Přibližně 14 dní před ruskou invazí na Ukrajinu jsem otevřel v globální výchově (9. ročník) téma bezpečnosti a rizik současného světa a v diskusi byla cítit obava dětí z toho, jak se svět vyvíjí, sami již tehdy vyjadřovaly obavy z vývoje na Ukrajině. O toto téma je ze strany dětí velký zájem. Považuji za důležité, aby děti měly prostor pro sdílení svých dojmů, komentářů, obav nebo otázek. Na každé hodině výchovy k občanství se ptám, zda děti chtějí mluvit o Ukrajině. Většinou říkají, že ano. A pak čekají, co řeknu. Já jim zpočátku neříkám nic, jen to, že jim dávám prostor pro debatu. A obvykle někdo začne mluvit a pak navazují další s komentáři nebo otázkami. Některé děti mají obavy. V 9. ročníku se jedno děvče ptalo, zda si myslím, že přijdou k nám? Jinde se chlapec ptal, co by se stalo, kdyby došlo k jaderné válce, to byla nepříjemná otázka. Řekl jsem, že by to byla velmi špatná situace, ale že jaderné zbraně slouží především k zastrašování a že věřím, že i u toho zůstane. Někdy i děti sami situaci naopak odlehčí. Sám za sebe mám pocit, že je to příležitost ještě více ukázat, jak pracuje propaganda.
Bohuslav Sedláček, ZŠ Vsetín, Rokytnice
|
My měli včera (24. 2. 2022, pozn.) Dny médií – Karas, Železný, Slonková. Takže naši třeťáci měli informace z první ruky. Dnes dotaz, zda je to i informační válka, jak se projevuje. Pak pláč, regulérní. Takže hodina na téma "Jak se se situací vyrovnat a nezbláznit." Já bych ocenila krátké video s vizualizací – jak to historicky na území bylo od 1900 před SSSR, jeho rozpad a současný stav. Ošetření emocí je věc druhá – tu řešíme s psycholožkou.
Lucie Bušová, Gymnázium na Zatlance, Praha
|