Občanské fórum v regionech - 19. listopadu 1989
Občanské fórum (OF) bylo politické hnutí nezávislých občanů, založeno dva dny po vypuknutí sametové revoluce. OF vzniklo v pražském Činoherním klubu 19. listopadu 1989. Svými hodnotami navazovalo na myšlenky Charty 77, ale mělo širší pole působnosti – spojovalo různé společenské skupiny usilující o demokratickou změnu. Jeho zakládání v regionech umožnilo, aby se myšlenky revoluce rychle šířily mimo Prahu a získaly podporu široké veřejnosti. Regionální fóra hrála roli v organizování místních protestů, navazování dialogu s komunistickými představiteli a mobilizaci občanské společnosti.
STÁHNĚTE SI AKTIVITU K VÝROČÍ I S PRACOVNÍM LISTEM
Anotace:
Aktivita přibližuje studentům události listopadu 1989 v regionech, konkrétně kroky, které vedly k založení OF v Uherském Brodě. Seznamuje žáky s příběhem pamětníka a zakladatele OF v tomto městě Stanislava Zajíčka. Žáci se jejím prostřednictvím seznamují s dobovými prameny – fotografiemi i autentickými zvukovými nahrávkami.
Doporučený věk: 13+
Pomůcky:
- PRACOVNÍ LIST PRO ŽÁKY
- MATERIÁL
- ZAŘÍZENÍ PRO SPOLEČNÉ PŘEHRÁNÍ AUDIO NAHRÁVEK
Postup:
- Na úvod žáky seznámíme s cílem hodiny: Nakreslíme na tabuli logo Občanského fóra.
- Zjistíme, jaké povědomí mají žáci o OF, a jednoduše vysvětlíme, proč se OF zakládala.
- Pustíme audio nahrávku o zakládání Občanského fóra v listopadu 1989 v Uherském Brodě ze vzpomínky Stanislava Zajíčka (1:12 min). Následně se ptáme, co se žáci z nahrávky dozvěděli.
- Rozdělíme žáky do čtyř skupin. Každá skupina dostane část přepisu vzpomínek Stanislava Zajíčka, žáci si je přečtou a vyberou z fotografií, které jim rozložíme po třídě, ty, které se podle nich týkají obsahu textu. Zástupce každé skupiny interpretuje vlastními slovy to, co se skupina z textu dozvěděla a doloží tvrzení vybranými fotkami, které okomentuje. Následně zkusíme během společné diskuse celé vyprávění poskládat tak, aby na sebe vzpomínky chronologicky navazovaly.
- Na závěr můžeme žákům pustit vzpomínku Stanislava Zajíčka na generální stávku (2:22 min).
Reflexe:
V závěrečné diskusi se žáky shrneme důležitou roli OF při revoluci 1989. Vybídneme žáky, aby zkusili vyhledat vzpomínky pamětníků z jejich regionu, zaznamenali např. na mobil jejich vzpomínání, přinesli případné dobové fotografie. Se získanými materiály mohou dále pracovat formou výstavy, sborníku vzpomínek, pozvání pamětníka do školy.