Týdny mediálního vzdělávání 2017
První ročník Týdnů mediálního vzdělávání nesl motto NA PRAVDĚ ZÁLEŽÍ. Chtěli jsme tím zdůraznit, že v době, která bývá označována jako „postfaktická“, a v situaci, kdy tradiční masová média ztrácejí váhu, kdy po internetu kolují statisíce „hoaxů“ a „fake news“ a každý den probíhá zápas mezi pravdou a lží, nesmíme na hledání pravdy rezignovat. Mezi fakty a dezinformacemi není často snadné rozlišovat, přesto se o to musíme snažit.
Týdny mediálního vzdělávání 2017 v číslech
- Zapojilo se celkem 43 novinářů, 6 mediálních odborníků a 11 spolupracujících organizací
- Přihlásilo se celkem 167 škol, z toho 19 % pražských a 81 % mimopražských
- Z celkového počtu 38 % tvořily ZŠ, 34 % gymnázia a 28 % SOŠ a SOU
- Celkem 85 % škol uspořádalo debatu s novinářem, 15 % seminář se spolupracující organizací
- Dokument Nic než lži zhlédlo 80 % škol
- Celých 99 % přihlášených škol by se do projektu zapojilo znovu
- Přibližně 7500 žáků se dozvědělo více o světě médií
Týdny mediálního vzdělávání 2017 zahájila 22. května 2017 panelová diskuze s novináři.
Diskutovali Marek Wollner z Reportéři ČT, Sabina Slonková z Neovlivní.cz, Veronika Sedláčková z Českého rozhlasu, Robert Břešťan z HlídacíPes.org a Silvie Lauder z Respektu. Debatu vedl Jindřich Šídlo, šéfreportér webu Seznam Zprávy.
Jaké materiály školy obdržely
Školám jsme zasílali balíček následujících materiálů:
DVD s filmem
Nic než lži (Tim White, Velká Británie, 2017, 26 min.). Film zkoumá fenomén falešných zpráv („fake news“) – jejich historii i současnou podobu.
|
Publikace Na pravdě záleží
Tištěná příručka Na pravdě záleží určená vyučujícím obsahuje Analýzy mediálních sdělení podle metodické koncepce „5 klíčových otázek", tipy jak na internetu nenaletět a Mapu AV lekcí a aktivit k mediálnímu vzdělávání.
|
Speciál DEZINFORMACE časopisu Respekt
Speciální vydání 27 textů, které se věnují dezinformacím a fake news.
|
Výběr článků k aktuálním tématům
Zajímavé a aktuální články o proměnách médií a novinářské práce, o pozadí alternativních webů a dezinformačních kanálů na YouTube, o fenoménu falešných zpráv, nechybějí ukázky hoaxů.
|
Plakáty s metodikou "5 klíčových otázek"
Pět otázek, které bychom si měli položit, když posuzujeme mediální sdělení.
|
Kdo se účastnil ročníku 2017
Na debaty po celé republice vyjelo 49 novinářů a mediálních odborníků, jejichž podrobný seznam najdete zde.
Na tomto odkaze pak najdete seznam 11 spolupracujících organizací, které realizovaly své odborné semináře na školách, včetně popisu daných seminářů.
V roce 2017 se jako mediální partneři zapojili:
Aktuálně.cz, Česká televize, ČTK, Hlídací pes, Hospodářské noviny, Rádio Svobodná Evropa, Reportér, RESPEKT, Seznam Zprávy
Závěrečná zpráva Týdnů mediálního vzdělávání 2017 ke stažení