Od nápadů po skutečné změny: Inspirujte se projekty účastníků „Kdo jiný?“
7.10.2024 / Kdo jiný?
Projekt „Kdo jiný?“ ukazuje, že mladí lidé mají nejen skvělé nápady, ale také odhodlání je realizovat. Studenti z různých částí Česka se s pomocí našich mentorů pustili do vlastních projektů zaměřených na životní prostředí. Studentky z Olomouce se rozhodly pomoct zlepšit život městských holubů, tým ze Zlínského kraje vyrobil eco-friendly lavičku z recyklovaného kartonu, parta z Moravskoslezského kraje cílila na zvýšení biodiverzity v okolí školy a studenti z Ostravy se rozhodli oživit atrium školy.
Publikace Příklady dobré praxe představuje přehled těchto projektů s komentáři od vyučujících a mentorů. Dozvíte se, jak studenti přeměnili své nápady ve skutečnost, jak se vypořádali s překážkami a jaký dopad měly jejich projekty na okolí. Ukázky z publikace si můžete přečíst i v následujícím textu.
Týmy a jejich projekty
Holub v akci
Studentky 3. ročníku oboru Kadeřník ze Střední odborné školy „Šustrovky“ v Olomouci se rozhodly zabývat tématem holubů ve městě. Oslovily Kateřinu Brabencovou ze spolku Holubi v nouzi, se kterou v průběhu projektu konzultovaly postup a odborné rady. V kontaktu byly také se zástupci Statutárního města Olomouc, kteří se zabývají propagací a plánovanou výstavbou městských holubníků.
Členky týmu uspořádaly akci pro veřejnost, kde více představily své aktivity. Happening se konal ve Smetanových sadech v Olomouci a jeho součástí byla informační kampaň o situaci holubů ve městech i dotazníkové šetření, které na tuto událost studentky vytvořily. Na akci promluvil také ornitolog, který debatoval na téma život ptáků ve městě a o možnostech, jak jim pomoci.
Renesance kartonu
Tým šesti studentů třídy A1 – zaměření Pozemní stavitelství a architektura, se rozhodl využít karton k výrobě nábytku, a to bez spojovacích materiálů. Část materiálu studentům poskytla škola, zbylý sehnali v rámci sponzorství. Skupina postupně zkoušela různé techniky výroby a vytvořila několik papírových modelů variant, až se nakonec dostala k finálnímu prototypu eco-friendly lavičky. Ten byl odlišný od prvotního plánu – materiálem, technikou i designem.
Mentorka týmu Anička doplňuje:
„Ptala jsem se jednotlivých členů, co jim projekt přinesl, a padaly tam věci jako:
- naučil jsme se realizovat vlastní projekt,
- spolupráce,
- nevzdávat se i když to vypadalo, že se projekt nestihne,
- nenechávat vše na poslední chvíli,
- když se do toho pustíme, tak už to zvládneme,
- míň plánování a víc praxe."
Tigridova barevná zahrada
Projekt cílil na zvýšení biodiverzity v okolí školy. Studenti se domluvili na převzetí odpovědnosti za kruhové záhony před školou, které osázeli vlastními sazeničkami – semínka získali od přátel nebo na swapu. Další keříky a rostliny získali ze školní zahrady, zachránili je tak před zničením z důvodu přestavby budovy školy.
Osázením záhonů však projekt nekončí. Ekotým má plány i pro zbytek zahrady, a proto podal žádost o dotaci EVVO (pod názvem „Tigridova barevná zahrada“), kterou plánují využít k její revitalizaci. Zahrada poté bude sloužit k rekreaci a vzdělávání. V budoucnosti studenti plánují zrekonstruované prostory využít k pořádání workshopů zaměřených na environmentální problémy, které znepokojují nejen mladou generaci.
Revitalizace prostoru ve škole
Za projektem Revitalizace prostoru ve škole stojí pětice studentů ze třídy 2. L. Soustředí se na oživení atria školy, které bylo dlouho nevyužívané a plné betonu, proto se studenti rozhodli prostor vyčistit a osázet, tak aby vzniklo místo, kde se mohou potkávat a trávit přestávky.
Na začátku projektu byly velké plány a cíle, které se postupně měnily ve střízlivější a uchopitelnější koncept. Studenti postupně zjišťovali, že nestačí mít jen skvělé nápady, ale že je také třeba vyhrnout si rukávy a pustit se do práce. Celé partě však nechybělo nadšení a chuť měnit věci, a tak i přes občasné nezdary a neúspěchy se nevzdávali a v realizaci svého projektu pokračovali.
Dopady projektů
Projekty, které vznikly v rámci „Kdo jiný?“, měly pozitivní dopad nejen na životní prostředí, ale také na samotné studenty. .
- Studenti se naučili pracovat v týmu, řešit problémy, prezentovat své nápady a spolupracovat s odborníky.
- Projekty přispěly k většímu povědomí o environmentálních problémech a motivovaly ostatní k aktivní účasti na jejich řešení.
- Mnohé projekty vedly ke konkrétním změnám v okolí škol, obcí a měst.
Publikace Příklady dobré praxe je inspirací pro všechny, kteří chtějí přispět k ochraně životního prostředí. Ukazuje, že i malé kroky se počítají a ve výsledku mohou vést k velkým změnám. Nechte se inspirovat a zapojte se do aktivit, které přispějí k lepší budoucnosti naší planety. Ať už se rozhodnete realizovat vlastní projekt, nebo podpoříte již existující iniciativu, stojí to za to.
Projekt Kdo jiný? je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.