Důležitá i náročná role třídního učitele
4.9.2024 / JSNS / Vzdělávání vyučujících
Třídní učitel hraje klíčovou roli v životě žáků, může být jejich průvodce, důležitá autorita i opora. Třídnické hodiny pak slouží jako prostor pro budování vztahů a rozvoj dovedností, které si žádá současná doba. Jak učit žáky dobře komunikovat, formulovat své názory, umět vnímat perspektivu jiných nebo otevírat citlivá témata? Na tyto otázky se snažíme odpovídat v celoročním kurzu pro třídní učitele, kterým prošli první účastníci ve školním roce 23/24. A druhý ročník začíná už v září.
Ohlédnutí za prvním ročníkem
Zeptali jsme se účastníků, co si z kurzu odnesli – mnozí z nich ve svých odpovědích mluví o nové motivaci a pocitu sounáležitosti s dalšími účastníky. „Vždy jsem odjížděla pozitivně naladěná a natěšená, jak si aktivity vyzkouším. Bylo nesmírně obohacující být v tak skvělé skupině pedagogů a učit se jeden od druhého. Určitě jsem i sebevědomější při řešení určitých témat ve třídě a film vnímám jako velkou podporu mé práce,“ říká jedna ze zúčastněných pedagožek.
Fungující kolektiv a vzájemná podpora podobně naladěných lidí umí zázraky. To samé platí pro žactvo a studentstvo. „Zjistila jsem, že styl výuky, který dlouhodobě používám (citlivý přístup, reagování hlavně na aktuální potřeby třídy) je úplně v pořádku,“ reflektuje svůj prožitek další z účastnic. Diskuse v kurzu také ukázaly, že si pedagogové uvědomují důležitost třídnických hodin pro budování klimatu ve třídě a někteří účastníci zmiňují, že kurz posílil jejich vnímání vlastní role.
Učitelé po absolvování kurzu lépe chápou využití filmů ve výuce – umožňují jim zabývat se tématy, ke kterým se obvykle nedostanou, nebo se podívat na probíranou látku z jiné perspektivy. Cítí se kompetentnější vést diskuze na citlivá témata a pracovat s reflexí emocí, nebát se, že některá z aktivit nepůjde podle představ. „Něco v dětech zůstane a mají o čem přemýšlet.“
Probíraná témata
- Přednosti a úskalí filmu v třídnických hodinách, jak začít
- Prohlubování zkušeností, filmy, které otevírají diskuzi a porozumění
- Práce s citlivými tématy; obavy, které máme, co všechno se může stát, když s dětmi začneme mluvit
- Mediální vzdělávání – bezpečí a nástrahy virtuálního světa
Jednodenní semináře a další podklady
Kde jinde nabrat třídnické know-how? Nemusíte rovnou na celoroční kurz, abyste mohli čerpat z programů a materiálů JSNS.
Jednodenní semináře jsou nejen pro třídní učitele základních a středních škol, ale i pro pracovníky školního poradenského pracoviště. Naučíte se, jak pomocí dokumentárních filmů, reflexe emocí a následných aktivit naší metodiky působit na klima třídy a vytvářet emočně bezpečné prostředí pro vzájemné sdílení a zapojení všech žáků do aktivit, které vám pomohou se vzájemně lépe poznávat a rozvíjet důvěru. Vystoupíte z klasické pedagogické role a naši metodiku si osvojíte skrze vlastní zážitek. Účast je zdarma, registrace je nutná.
Termíny
Využít můžete nový vzdělávací výukový plán Krok za krokem třídnickou hodinou, který obsahuje soubor metodických materiálů a tipů na konkrétní lekce, které lze využít na míru potřebám vaší třídy. Nikde jinde na webu dosud nebylo možné vyfiltrovat aktivity do třídnických hodin a tady jsou vybrané jednak ty nejosvědčenější, a také ty, jejichž aktivity jsou spíše než na výuku zaměřené na kolektiv (stmelování, vzájemné poznávání) a žáky samotné. Princip průvodce Krok za krokem znáte z tematických okruhů jako je například Mediální vzdělávání nebo Lidská práva.
Pokud si nejste jistí, jak na tom vaše třída je, připravili jsme vstupní dotazník pro žáky. Ti si tak sami mohou říct, jak se ve třídě cítí a čemu by se rádi věnovali.